Предложеният законопроект за държавния бюджет за 2025 г. не среща подкрепата на голяма част от народните представители, стана ясно от първото заседание на парламентарната Комисия по бюджет и финанси. Заседанието започна с амбициозен дневен ред от 11 точки, сред които бяха изслушването на финансовия министър Людмила Петкова, предложенията за промени в четири данъчни закона, бюджетите на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и Държавното обществено осигуряване (ДОО), както и законопроекта за държавния бюджет за 2025 г. В програмата беше включено и обсъждането на законопроекта за приходите и разходите, предложен от служебното правителство за три месеца, преди да бъде гласуван редовен бюджет.
В крайна сметка обаче по идея на Павела Митова от „Има такъв народ“ от дневния ред отпаднаха почти всички точки извън изслушването на финансовия министър, законопроектите за изменение и допълнение на Закона за ДДС и законопроекта за приходите и разходите. По всичко личи обаче, че проектобюджетът за 2025 ще бъде разгледан в този вариант – Министерският съвет многократно обяви, че няма намерение да го оттегля и да предлага нов.
Йордан Цонев от партията на Делян Пеевски „ДПС-Ново начало“ опита да вкара в дневния ред още една точка – за мораториум върху цената на тока, но предложението да се разглежда беше отхвърлено с оглед на това, че депутатите в комисията не бяха запознати с него.
Опит да смени фокуса в началото на заседанието направи и депутатът от ГЕРБ-СДС Делян Добрев, като поиска да бъде сменен председателят на Комисията Асен Василев (ПП-ДБ), защото „няма професионални и морални качества“, но му беше отговорено, че ръководителят на комисията се избира от Народното събрание или по решение на неговия председател и няма как с промени във вътрешните правила на бюджетната комисия да се нарушава правилникът на Народното събрание.
„Не е бюджет на отчаянието на Петкова“
По време на изслушването на служебния вицепремиер и министър на финансите Людмила Петкова тя отново подчерта, че разписването на приходите и разходите в бюджета е на база приетото законодателство и служебният кабинет няма правомощията, които имат депутатите, да променя закони.
Тя отбеляза, че политиките, отразени в проектобюджета, не са политики на служебното правителство, а приети в последните няколко години в условията на политическа нестабилност и предсрочни избори и отразяват всичко, което е или не е било направено с всички последици.
Не е „бюджет на отчаянието на Петкова“ или „бюджет с фалшиви приходи“, заяви финансовият министър.
Основните критики към бюджета са, че служебното правителство не предлага намаляване на разходите, а приходни мерки с краткосрочен ефект, каза още Петкова, но допълни, че не то трябва да предложи намаляване на разходите, а да се гласува от Народното събрание.
Коментирайки разходната част, тя посочи, че ръстът е в размер на 17 млрд. лв. спрямо изпълнението за 2024 г. и с 20 млрд. лв. спрямо плана за 2024 г. Тя подчерта, че най-голямо е нарастването на разходите за заплати и пенсии.
Най-значителното увеличение се наблюдава в разходите за персонал, които възлизат на 23 млрд. лева, или увеличение с 4,9 млрд. лева спрямо плановете за 2024 г.
Ръстът на заплатите и пенсиите е значителен. Проблемът не е в тези разходи, а в начина, по който бяха увеличени, подчерта Петкова.
Тя отново критикува автоматизма на ръста на минималната заплата и начина, по който са приети механизмите за увеличение на заплатите – теза, която е изказвала неведнъж в последните седмици.
Петкова подчерта, че Министерството на финансите е изразило отрицателно становище за приетите от Народното събрание закони за ръстовете, но тези становища са били „изхвърлени в кошчето“.
Неизпълними реформи
Петкова коментира проблема в разходната част, свързан с неполучените средства по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Според нея е сгрешена самата му философия.
В плана са заложени тежки реформи, които няма да бъдат изпълнени. Другите държави членки са включили тежките реформи най-накрая, за да бъдат първоначално изпълнени инвестициите, заяви Петкова.
В тази връзка е необходимо да бъдат положени усилия както от правителството, така и от Народното събрание за преразглеждане на ПВУ и заложените в него реформи и инвестиции и да бъде ускорено изпращането на искания за изпълнение на плана, каза Петкова.
Тя предупреди, че всяко отлагане крие риск заложените инвестиции да не бъдат завършени с европейски средства, а със средства от бюджета. По думите ѝ неполучените средства по ПВУ са общо 9 млрд. лв.