IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ресторанти в зимните курорти са начислявали грешно ДДС от 1 януари

Проверени от НАП са 92 заведения, магазини и хотели, а контролната кампания ще продължи до края на сезона

11:58 | 07.01.25 г.
Снимка:  БГНЕС/ИВАН ЯНЕВ
Снимка: БГНЕС/ИВАН ЯНЕВ

Нарушения са открити в 28 заведения, магазини и хотели в зимните курорти, проверени от инспектори на НАП в рамките на три дни в началото на годината, съобщават от Националната агенция за приходите.

Данъчните инспектори са провели масови проверки в Банско, Разлог, Добринище, Баня, Боровец, Смолян и Пампорово. Нарушенията са свързани с неиздаване на касови бележки, разминаване между маркираните на фискалното устройство суми и наличностите в касата, документите за продажба не отговарят на изискванията и др.

Само в периода от 3 до 5 януари включително, служителите на „Фискален контрол“ са проверили 92 търговски обекта, а проверките на зимните курорти ще продължат до края на сезона.

Данъчните инспектори са извършвали т.нар. явно наблюдение – те са се легитимирали и в продължение на два дни са присъствали в заведението или хотела. Така са проследили  постъпленията и са ги сравнили с продажбите в предходни периоди. В проверките е участвал и „таен клиент“, чрез който е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби.

В осем от ресторантите проверяващите са установили и грешно начисляване на ДДС, което от 1 януари вече е 20%, а не 9%, каквато ставка важеше до края на 2024 г. като мярка заради последиците от COVID кризата през 2020 г. за ресторантьорския бранш. На тези търговци е издадено предписание да направят необходимите корекции на фискалните си устройства.

В едно от проверените заведения клиентите са получавали не фискален бон, а „служебен бон“ в опит да се избегнат изискванията за отчитане на продажбите. Предвидената в закона санкция за това нарушение е запечатване на обекта.

От НАП припомнят, че ако потребител не получи фискален бон при заплащането на стока или услуга, може да задържи плащането, докато не получи касова бележка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:58 | 07.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Данъци и бюджет виж още

Коментари

Финанси виж още