Служебният кабинет внесе в Народното събрание предложенията си за приходни и разходни мерки до приемането на бюджета за 2025 г. в последния ден от 2024 г.
Законопроектът, публикуван днес, урежда за срок не по-дълъг от три месеца събирането на приходи и извършването на разходи до приемането на държавния бюджет, както и бюджета на държавното обществено осигуряване и НЗОК.
Предложенията предвиждат основно да се спази чл. 87, ал. 1 от Закона за публичните финанси, но с уговорката, ако приходите за съответния период не са достатъчни, за да покрият разходите, първостепенните разпоредители с бюджет да приоритизират плащанията си, като социалните плащания и тези за заплати са с приоритет и се изплащат в пълен размер.
Чл. 87 от Закона за публичните финанси указва какво да се прави, ако бюджетът не бъде приет в срок. Ал. 1 предвижда приходите да се събират в съответствие с действащите закони, а извършването на разходите и предоставянето на трансфери да е в размер не по-голям от размера им за същия период на предходната година, до размера на постъпилите приходи, помощи и дарения, като се отчитат влезли в сила актове на Народното събрание и на Министерския съвет.
Кабинетът „Главчев“ предлага с решения на правителството да се финансират капиталови разходи и при необходимост – други разходи и трансфери, за сметка на наличности от 2024 г., с изключение на средствата на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система.
До приемането на бюджета за 2025 г. се удължава действието на критериите, параметрите и ограниченията от миналогодишния. Запазва се и размерът на общата годишна квота за предоставяне на ваучери за храна по Закона за корпоративното подоходно облагане. Удължава се и действието на Преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет за 2024 г.
До приемането на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025 г. приходите се събират и разходите се извършват съгласно действащите към 31 декември 2024 г. размери, база, механизми, процедури, критерии или други относими показатели, параметри, ограничения, минимални/максимални размери на определени показатели, свързани с осигурителните вноски, пенсиите, обезщетенията и други осигурителни плащания, и в съответствие с останалата приложима нормативна база.
Пенсиите се изплащат в пълен размер, а приходите и разходите със здравноосигурителните вноски и плащания се извършват спрямо действащите към 31 декември 2024 г. условия.
Запазва се и досегашният модел на финансиране на Българската национална телевизия и Българското национално радио.
Проектозаконът предвижда предложените мерки да влязат в сила от 1 януари.
Според Закона за публичните финанси предложенията си за бюджет за 2025 г. правителството трябваше да внесе до края на октомври. Служебният премиер Димитър Главчев обаче обяви, че ще внесе преложенията на правителството след предсрочните парламентарни избори, за да не бъде законопроектът използван за политически цели. После анонсира ново забавяне на внасянето на бюджета с оглед блокажа на Народното събрание при опита да бъде избран негов председател. В крайна сметка проектобюджетът беше публикуван едва на 9 декември – десетина дни преди парламентът да излезе в коледна ваканция и със само 24 часа за коментари. Той беше критикуван и от представители на политически партии, и от икономисти заради заложените високи разходи и спорни приходни мерки.
В понеделник служебното правителство проведе последното си заседание за годината и обяви, че още в рамките на деня ще внесе в Народното събрание предложенията си за приходни и разходни мерки до приемането на новия бюджет с оглед на различната разходна рамка през предстоящата година. В крайна сметка те бяха публикувани днес.