Държавите от еврозоната ще имат затруднения да отговорят на ревизираната фискална рамка на Европейския съюз (ЕС), според изследване на Bloomberg Economics (BE).
„Трудно е да се преувеличи колко далеч са сегашните правителствени политики от съобразяване с новите правила на ЕС“, коментират Ана Андраде и Бхаргави Сактивел от BE.
След години на разходи за овладяване на кризите, включително пандемията и последиците от нашествието на Русия в Украйна, Брюксел въведе отново фискални лимити, които целят да бъдат достатъчно строги, за да наложат дисциплина, но не твърде строги, за да бъдат непостижими.
Докато Франция и Италия вече са сред страните, срещу които ЕС е започнал наказателни процедури за прекомерни бюджетни дефицити, Андраде и Сактивел отбелязват, че дългосрочните траектории на кредитирането са „далеч по-проблематични“.
Вероятност дългът да намелее при сегашните фискални планове. Графика: Bloomberg LP
Въз основа на собствени оценки на BE за растежа и пазарните стойности на лихвите „дългът дори не е близо до намаляване в средносрочен план със 70% вероятност“, пишат анализаторите.
Във Франция, където политическата безизходица затруднява намаляването на дефицита, шансовете дългът да спадне между 2031 и 2036 г. се оценяват на само 11%, а вероятността Италия и Испания да постигнат това е, съответно, 32% и 39%.
Изследването показва и какво би станало, ако Франция задейства плановете „строго“. Дългът на страната ще намалее през идните две десетилетия и ще достигне ниво, което е с 42 процентни пункта по-ниско от основната прогноза въз основа на седемгодишен план за корекции, коментират анализаторите.
Задължително правило за дълга ще преобърне перспективите за фискалното положение във Франция. Графика: Bloomberg LP
Това, което действително ще се случи във Франция, е по-умерена политика. Премиерът Мишел Барние все още не е обявил новото правителство. Той обаче отправи предупреждение за публичните финанси на страната, като заяви, че „бюджетното положение е много сериозно“.