За инвестициите чрез финтех продукти, интереса на българите към алтернативи на традиционните спестовни влогове и други разговаряме с управителя на iuvo Благовест Караджов.
- Колко са потребителите на iuvoSAVE към днешна дата?
- Старирахме новата ни услуга iuvoSavе сравнително скоро, през лятото на 2022 г. За малко над 2 години iuvoSAVE вече заема над 25% от портфейла ни. Продуктът предизвиква все по-голям интерес не само заради атрактивната доходност, а и заради лесната употреба.
Интересното е, че iuvoSAVE привлича не само нови потребители, но и активира такива, които са били регистрирани отдавна, но не са се осмелили да инвестират. За тях iuvoSAVE предлага по-голяма предвидимост и сигурност, която липсва при традиционния P2P пазар с променливи доходности. Този продукт се използва и от нашите по-опитни инвеститори като част от стратегията им за диверсификация. Сигурността и яснотата на доходностите спомагат за по-доброто финансово планиране и управление на личните средства.
Благовест Караджов е управител на iuvo от април 2022 г. Има дългогодишен опит на ръководни позиции в различни водещи компании с насоченост към иновациите и високите технологии. Експерт е в създаването и управлението на комплексни решения в областта на финтех, телекомуникациите и електронната търговия. Приносът му за успехите на iuvo беше разпознат и по време на церемонията b2b Media Awards, в рамките на която той беше един от тримата бизнес лидери, удостоени с наградата „CEO на годината“.
- Към коя от възможностите, които предлага iuvoSAVE, имат най-голям интерес потребителите?
- Забелязваме, че потребителите ни предпочитат да инвестират и да печелят възможно най-много и най-голям интерес предизивкват най-високолихвените опции. Това са продуктът със 7% годишна лихва и 12 месеца фиксиран период. Няколко пъти сме пускали промо продукт за ограничен период от време с 8% фиксирана годишна лихва и 12 месеца фиксиран период. Благодарение на тези си два варианта, iuvoSAVE изцяло промени траекторията на развитие на iuvo.
- Каква част от успеха на iuvo през изминалата година от реализирани над 510 млн. евро оборот на пазара се дължи на iuvoSAVE?
- IuvoSAVE изигра ключова роля в нашия успех през изминалата година. Този продукт даде възможност на по-широк кръг инвеститори да се възползват от нашите услуги, включително и на тези, които нямат необходимото време или задълбочени знания за традиционния P2P пазар. Благодарение на лесната употреба и яснотата на очакваната доходност, iuvoSAVE успя да привлече нови потребители и да активира тези, които до момента са били по-пасивни.
Чрез iuvoSAVE успяхме да разширим нашето портфолио и да предложим решение, което да отговаря на нуждите на инвеститори с различни профили и цели. Именно тази диверсификация на потребителската база и съответно увеличената активност на пазара допринесоха значително за реализирането на над 510 милиона евро оборот.
- До каква степен българските потребители са склонни да инвестират чрез финтех продукти?
- Противно на всеобщото възприятие за българския потребител, смеем да твърдим, че имаме доста сънародници, които живо се интересуват от тенденциите в сферата на личните финанси и различните възможности за реализиране на пасивен доход от спестяванията. Към момента 40% от потребителите на iuvo са от България. Разбира се, има и по-скептични потребители, на които им е нужно повече време да направят първата крачка, но дори и да са скептични, възможностите, които iuvo предлага, им будят интереса.
- По ваши наблюдения започват ли хората в България да възприемат концепцията за инвестиране на спестяванията вместо влог?
- В България все повече хора започват да се интересуват от алтернативи на традиционните спестовни влогове. Макар че все още влоговете остават предпочитан инструмент за съхранение на средства, наблюдаваме значително нарастване на интереса към инвестиране като начин за увеличаване на спестяванията. Този процес се ускорява от ниските лихвени проценти по влоговете и нарастващата информираност за различни инвестиционни възможности.
Концепцията за инвестиране на спестяванията става все по-популярна, особено сред по-младото поколение, което търси по-висока доходност и е по-отворено към нови финансови инструменти като P2P платформи и взаимни фондове. Продукти като iuvoSAVE допринасят за това, като предлагат сигурност и предвидимост, а те са ключови за потребители, които правят първите си стъпки в света на инвестициите.
- В лева или в евро предпочитат да правят инвестициите си потребителите на iuvoSAVE?
- Инвестициите в евро винаги са били по-популярни в iuvo от инвестициите в лева. Като една от най-разпознаваемите P2P маркетплейс платформи в Европа iuvo си партнира с кредитни компании както от България, така и от Испания, Латвия, Румъния, Северна Македония, Хърватия и Полша. Предстои разширяване на възможностите за географска диверсификация. Потребителите с инвестиции в лева постепенно превалутират в евро, за да се възползват от по-интересните и по-атрактивни възможности, които валутата предлага.
За удобство на нашите клиенти взехме решение отново да бъдем сред първите и да предлагаме превалутиране в платформата от лева към евро по официалния курс на БНБ.
- Наблюдавате ли тенденция на засилване на интереса към инвестициите в евро от поставянето на темата за влизането в еврозоната на дневен ред?
- Въпреки че темата определено е в центъра на вниманието, все още липсва конкретна промяна в инвестиционното поведение на потребителите.
Въпреки това очакваме тази ситуация да се промени с обявяването на официална дата за присъединяване към еврозоната. В iuvo има възможност за инвестиции в евро още от създаването на платформата.
- Разкажете малко повече за iuvoHOMЕ. Какво представлява и с какво е по-различно от обикновен ипотечен кредит?
- iuvoHOME е иновативен продукт, който създадохме в партньорство с Viva Credit. И двете компании сме част от групата на MFG. С него искаме да предложим по-гъвкава и достъпна алтернатива на традиционните ипотечни кредити. Основната разлика е в подхода и условията, които предлагаме. Докато обикновените ипотечни кредити често са обвързани с дълги и строги условия, iuvoHOME е проектиран с акцент върху гъвкавостта и удобството за клиентите.
iuvoHOME позволява на потребителите да инвестират в недвижим имот с по-голяма свобода по отношение на избора на условия и управление на заема.
Още от своето основаване през 2016 г. платформата за P2P инвестиции iuvo има за цел да преобрази начина, по който хората управляват своите свободни средства и да печелят допълнително от спестяванията си. Създадена с мисията да предложи алтернатива на традиционните инвестиционни инструменти, iuvo помага на потребителите да накарат своите пари наистина да работят за тях. Платформата позволява на потребителите да закупуват части от вече отпуснати кредити, предоставяйки им възможността да получават доходност от средно 9.2% от лихвите по тези кредити. В същото време партньорите на iuvo използват тези средства, за да финансират развитието на своите бизнеси.
Iuvo e част от MFG - група финтех и застрахователни компании, чиято мисия е да осигурят възможност за лесен достъп до финансиране и застрахователна защита на всеки без оглед на моментното им социално и финансово състояние. Групата е активна в седем държави: България, Румъния, Украйна, Полша, Северна Македония, Испания и Хърватия, а някои от бизнесите са на пазара от 2005 г. Планираната мащабна геоекспанзия включва международни пазари като Германия, Мексико, САЩ и Индия.
Iuvo не е банка или инвестиционен посредник. Средствата, инвестирани през платформата, не са депозити и поради това не са гарантирани от закона, нито е гарантирана тяхната доходност.
- Какви са очакванията ви за развитие на финансовите услуги в България до края на годината?
- Очакваме до края на годината развитието на финансовите услуги в България да се фокусира върху дигитализацията, повишената конкуренция и засилване на регулаторните изисквания. В същото време интересът към инвестиционни алтернативи като P2P платформи и финтех решения ще продължи да расте, особено сред по-младите и технологично ориентирани потребители. Технологиите все още могат да предложат много за развитието на финансовите услуги в България
- Кои са основните предизвикателства, с които се сблъсквате като компания през тази година?
- Тази година се сблъскахме с няколко ключови предизвикателства, които изискват стратегическо мислене и адаптивност.
Първо, макроикономическата нестабилност, промените на глобалните финансови пазари, както и геополитическата непредвидимост представляват значителен фактор. Флуктуациите в лихвените проценти, инфлацията и икономическата несигурност могат да повлияят на настроенията на инвеститорите и на техните решения.
Второ, развитието и внедряването на нови технологии е постоянен предизвикателен процес. За да останем конкурентоспособни, ние трябва да продължим да инвестираме в иновации и да предлагаме на нашите потребители най-модерните и ефективни инструменти за управление на техните инвестиции.
Трето, регулаторната среда играе важна роля в нашето ежедневие. С нарастващото внимание към защитата на потребителите и финансовата стабилност, ние трябва да гарантираме, че всичките ни процеси и продукти отговарят на актуалните изисквания.
Справянето с тези предизвикателства изисква не само гъвкавост, но и стратегическо планиране и силен ангажимент към клиентите ни, за да продължим да предоставяме стойност и доверие в дългосрочен план.
*Iuvo не е банка или инвестиционен посредник. Средствата, инвестирани през платформата, не са депозити и поради това не са гарантирани от закона, нито е гарантирана тяхната доходност.