Служебното правителство прие на днешното си заседание проекта на Закона за въвеждане на еврото в Република България. С него се уреждат принципите, правилата и процедурите за въвеждане на еврото като парична единица в страната, посочва се в съобщението на кабинета.
Законът изяснява начина, по който ще се превалутират и закръгляват сумите в евро, въвежда се период за двойно обозначаване на цените на стоки и услуги, както и на двойно обращение на двете валути. Същевременно се регламентира и процедурата по разпространение на новата валута и обмяната на банкноти и монети от левове в евро.
Според законопроекта еврото ще стане официалната парична единица на България от датата на отмяна на дерогацията за Република България по чл. 140, ал. 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз. Регламентира се и официалният валутен курс за обмен на лева за евро. Страната ни трябва да се присъедини към еврозоната със сегашния фиксиран курс от 1,95583.
Законопроектът беше публикуван за обществено обсъждане на 25 март 2024 г. и бяха дадени 30 дни за представяне на становища и предложения. Проектът е съгласуван и с Европейската комисия и Европейската централна банка.
По-рано днес министърът на финансите Людмила Петкова аргументира разглеждането на законопроекта сега, а не по-рано, с провеждането на предсрочните парламентарни избори. Тя обясни, че придвижването му към пленарна зала в 49-ото Народно събрание е криело риск от архивирането му, което би довело до необходимостта от повторно внасяне на предложението от Министерския съвет.
Днес излязоха и конвергентните доклади на Европейската комисия (ЕК) и Европейската централна банка (ЕЦБ), в които се констатира, че България все още не е готова да приеме единната европейска валута. Макар да изпълнява три от четирите Маастрихтски критерия за приемане в еврозоната, страната все още не успява да покрие инфлационния критерий.
Във връзка с въвеждането на еврото Министерският съвет е одобрил на днешното си заседание и законопроект за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции. Той предвижда промени в националната правна рамка в областта на пруденциалния надзор. Създават се предпоставки за осъществяване на ефективен банков надзор съобразно действащите правила на еврозоната, като разпределението на надзорните правомощия между ЕЦБ и БНБ се привежда в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) № 1024/2013 и Регламент (ЕС) № 468/2014.
С въвеждането на еврото в България действащият режим на тясно сътрудничество между ЕЦБ и БНБ ще се преустанови и участието на страната ни в Единния надзорен механизъм ще бъде аналогично на това на всички други държави членки в еврозоната.
Предлага се и допълнителна разпоредба в Закона за кредитните институции, която добавя към структурите на Министерство на вътрешните работи (МВР) с право на достъп до електронната информационна система на Българска народна банка (БНБ) и Главна дирекция „Гранична полиция“ (ГДГП) и дирекция „Вътрешна сигурност“ (ДВС).