В Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) от януари до 10 април тази година са постъпили 1302 заявления за проектно финансиране на общински проекти по програмата за капиталови инвестиции. Подписани са 723 споразумения за 1,9 млрд. лв., а други 50 ще бъдат одобрени в близко бъдеще.
Това стана ясно от изслушване в Народното събрание за изпълнението на Инвестиционната програма за общински проекти по държавния бюджет за 2024 г. на служебния финансов министър Людмила Петкова и на служебния министър на регионалното развитие Виолета Коритарова. Изслушването е по инициатива на председателя на парламентарната група на "БСП за България".
В прогнозата за инвестиционните разходи на общините са предвидени средства от 1,2 млрд. лева. От тях вече 450 млн. лева са преведени на инистерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), като 400 млн. лева са за плащания по сключени споразумения и 50 млн. лева са за превозвачи, каза служебният министър на финансите.
От изслушването стана ясно, че общият лимит на капиталовите разходи по Консолидираната фискална програма са в размер до 9,994 млрд. лв.
С корекции към края на март общините са поискали финансиране за 2258 проекта, обяви Петкова, цитирана от БТА.
Всяка община предоставя проекти за 2024 година според големината й, съгласно квалификация на МРРБ. Лимитите на всичките 265 общини както за проекти, така и за плащания, са определени в Закона за бюджета в 6 категории. В първа категория с лимит до 50 млн. лева са 23 общини, във втора категория с лимит до 30 млн. лева са 81 общини, в трета категория с лимит да 15 млн. лева има 26 общини, в четвърта категория с лимит до 10 млн. лева са 85 общини, в пета категория с лимит до 6 млн. лева са 46 общини и в шеста категория са четири общини - София, Пловдив, Бургас и Варна с лимит до 100 млн. лева.
В рамките на тези категории няма ограничение на броя на проектите на всяка община.
До края на март в Министерския съвет са получени писма от кметове на 167 общини с 1062 броя предложения за промени в списъка на проектите. Броят на проектите се увеличава с 631 и от 1627 вече утвърдени стават 2258.
За общински улици и тротоари има 348 проекта, за пътища - 120, за ВиК системи - 242 броя, за сгради, публична общинска собственост - 124 броя за спортни обекти - 45, за строежи и благоустройства в населените места, в това число площади, пешеходни зони, паркинги, озеленяване, гробищни паркове и други – 141.
Извън обхвата на програмата има и целева субсидия за капиталови разходи на общините в размер на 426 млн. лева. В края на март за заредени лимити от 18 млн. лева, в това число 11 млн. лева за непогасени плащания от безлихвени заеми на общините от централния бюджет и 7 млн. лева по заявки на общините. От началото на април за капиталови разходи на общините са заделени още 30 млн. лева.
В Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) от януари до 10 април са постъпили 1302 заявления за проектно финансиране на общински проекти по програмата за капиталови инвестиции, като към тази дата са подписани 723 споразумения на обща стойност над 1,9 млрд. лева. Към момента се разглеждат около 200 от постъпилите заявления, съобразно реда им на постъпването в министерството и за над 50 от тях, които отговарят на всички изисквания, предстои подготвяне и подписване на споразумения. Това каза служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова по време на изслушването в парламента.
Днес Народното събрание предстои да приеме на второ четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет за 2024 г. с вносител Министерски съвет. С промените с 631 се увеличават общинските проекти, част от Приложение № 3 към закона, в което са определени приоритетни проекти по Инвестиционната програма за общински проекти и така утвърдените по приложението проекти нарастват от 1627 броя на 2258.
Коритарова напомни днес, че МРРБ не класира проектите, а само проверява съответствието със законовите разпоредби. Тя посочи, че приблизително 20%о или около 250 от постъпилите заявления са с констатирани пропуски и неточности, като за тяхното отстраняване са уведомени съответните общини чрез писма за допълнение и корекции на представените документи. Сред най-често констатираните пропуски и неточности са представени инвестиционни проекти без положени необходимите изискуеми подписи и печати на всички участници в строителния процес, липса на информация за влизане в сила на разрешението за строеж, некоректно попълнени данни в частта структуриране на финансирането, съгласно предоставения образец.