Франция и Германия са се съгласили по повечето от предложените промени на фискалните правила на Европейския съюз (ЕС). Остават обаче различия по отношение на третирането на инвестиционните разходи, когато дефицитът е над лимитите на ЕС, съобщи френският финансов министър Брюно льо Мер в четвъртък.
Льо Мер говори пред репортери преди ключова среща на финансовите министри на ЕС, на която ще се обсъждат промените във фискалните и дългови правила на блока, отбелязва Ройтерс. Льо Мер коментира, че способността да се поддържат инвестиции е от решаващо значение за Париж, „червена линия“, както се изразява той.
„Смятам, че Франция е предприела всички необходими стъпки за постигане на компромис, ние сме на 90% съгласни“, каза той. Единственият въпрос, който остава отворен между Франция и Германия, е какво да правим са процедурите за прекомерен дефицит“, допълва френският финансов министър.
Съгласно правилата на ЕС, които определят лимит от 3% от БВП за бюджетни дефицити и 60% от БВП за публичен дълг, когато дадена страна наруши тавана, тя трябва да намалява дефицита с 0,5% от БВП в структурно отношение всяка година, докато не постигне законово заложената цел. Това задължение се нарича „процедура при прекомерен дефицит“.
Франция иска по-малко намаление на годишния дефицит, ако правителствата правят реформи и инвестират съгласно средносрочен план от четири години, който да се договаря с Европейската комисия (ЕК).
„Ние сме напълно убедени, че през четирите години на процедурата за прекомерен дефицит е от съществено значение да запазим стимулите за насърчаване на инвестициите и структурните реформи чрез въвеждане на гъвкавост. Това е единственото нещо, което пречи на Франция и Германия да постигнат споразумение“, коментира Брюно льо Мер.
Дискусиите на финансовите министри на ЕС в четвъртък и петък са последният етап от преразглеждането на фискалните правила на блока, които бяха спрени през 2020 г. заради пандемията.
Министрите искат да адаптират рамката към реалността след пандемията - висок публичен дълг и публични инвестиции, необходими за борба с изменението на климата. Промените са предназначени да дадат на страните от ЕС повече време за намаляване на дълга чрез индивидуални планове и създаване на стимули за публични инвестиции, дори когато държавните разходи трябва да намалеят.
Льо Мер коментира, че Франция вече е приела искането на Германия да определи минималното годишно средно намаление на дълга за страни с висок дълг на 1% от БВП и да установи предпазен буфер от 1,5% от БВП под тавана на дефицита от 3% от БВП, за да се предотвратят неочаквани събития.