Политика в здравеопазването
За финансово осигуряване на краткосрочни и средносрочни стратегически мерки в областта на здравеопазването са предвидени допълнителни средства в размер на 68,8 млн. лв. за осигуряване в годишен размер на увеличените възнаграждения на персонала в системата на Министерството на здравеопазването – за Центровете за спешна медицинска помощ и за Регионалните здравни инспекции, считано от 1 август 2023 г., и дължимите средства за социално-битово и културно обслужване за персонала. 2 млн. лв. са предвидени за организационно и финансово подпомагане на български граждани за извършване на дейности по асистирана репродукция при лица с безплодие, лечимо преди всичко с методите на асистирани репродуктивни техники. На 60 млн. лв. възлизат допълнителни субсидии за лечебни заведения за болнична помощ за изпълнение на държавната политика за защита и опазване живота и здравето на гражданите в съответната област при извънредни ситуации, аварии и катастрофи, в изпълнение на разпоредби на Закона за лечебните заведения.
За осигуряване на лекарствени продукти, предназначени за лечението на инфекциозни заболявания (ХИВ инфекция и туберкулоза) във връзка с ежегодното увеличаване на броя регистрирани пациенти с ХИВ и включването на терапия с еднотаблетен режим, трябва да стигнат 10 млн. лв. 15 млн. лв. са осигурени за ваксини за задължителни имунизации и реимунизации по Имунизационния календар на България за 2024 г. 6,6 млн. лв. са предвидени за подкрепа на обучението за придобиване на специалност в системата на здравеопазването при очаквано разширяване в обхвата на приетите специализанти на места, финансирани от държавата, с цел осигуряване на необходимите за страната специализанти. За осигуряване на средства за навременно организиране на дезинсекционни мероприятия за контрол на комарните популации трябва да стигнат 2,5 млн. лв.
С 3,8 млн. лв. допълнителна финансова подкрепа ще се подпомогне дейността на Българския Червен кръст за реакция при бедствени и кризисни ситуации, при което достигнатата субсидия от държавния бюджет за Планинската спасителна служба при БЧК ще е в размер на 2,6 млн. лв. С 15 млн. лв. ще трябва да се организира провеждането на скрининг на заболявания, свързани с детското здраве и репродуктивното здраве на жените - неонатален скрининг и скрининг на злокачествени новообразувания на шийката на матката, като средство, спомагащо за ранната диагноза на определени заболявания, които имат тежко протичане и сериозно здравно-социално значение. Като допълнителен трансфер към НЗОК за помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, ще се насочат 12 млн. лв.
За здравноосигурителни плащания по бюджета на Националната здравноосигурителна каса са предвидени допълнително над 1,110 млрд. лв., при запазване тенденцията за увеличение с над 20% на разходите за извънболнична помощ, спрямо 2023 г., които заемат 22,5% в общата структура на здравноосигурителните плащания. Планира се да се реализират редица дейности, свързани с профилактика и ранно откриване на заболяванията, както и дейности, свързани с проследяване лечението на пациентите и определяне на ефективността на разходите. С 2,3 млн. лв. ще се увеличат възнагражденията на педагозите в детските ясли за достигане на средна работна заплата не по-малко от 125% от средната работна заплата за страната през 2024 г. 2,2 млн. лв. от бюджета са за увеличение издръжката за здравните кабинети в държавните и общинските детски градини и училища. С 12 млн. лв. ще се запази размерът за продължаване на политиката за компенсиране на разходите за отглеждане, възпитание и обучение на деца, които не са приети в детски ясли и яслени групи в детски градини.
Пенсионна политика
Пенсионната политика се базира на допусканията за осъвременяване на размерите на пенсиите съгласно действащото законодателство (11% за 2024 г.), като в резултат на това за 2024 г. разходите за пенсии по бюджета на ДОО нарастват с 2,440 млрд. лв. спрямо закона за 2023 г.
През 2025 г. и 2026 г. тези ръстове спрямо предходната година са съответно 2,198 млрд. лв. и 1,617 млрд. лв. От 1 юли 2024 г. т. нар. „вдовишки добавки“ по разпоредби на КСО се определят в размер 30% от размера на пенсията на починалия съпруг/съпруга.
Политика в областта на младежта и спорта
С 3,7 млн. лв. трябва да се осигурят условия и възможности за развитие на елитния спорт и ефективен тренировъчен процес за постигане на спортни резултати на международно ниво, развитие на потенциала на млади талантливи спортисти, подпомагане на спортни дейности в областта на спорта за високи постижения.
В Бюджет 2024 са предвидени 3 млн. лв. за финансиране на дейности по бюджетна програма „Олимпийска подготовка“ за провеждане на оптимална подготовка на проектоолимпийския отбор. С 1 млн. лв. ще се насърчават учащите от различните възрастови групи към физическа активност, здравословен начин на живот и създаване на навици за занимания със спорт. 1,6 млн. лв. ще се осигурят пожизнени месечни премии на медалисти от олимпийски и паралимпийски игри, прекратили активната си състезателна дейност и на треньори. С 1,1 млн. лв. ще се финансират проекти за младежки дейности по Националната програма за изпълнение на младежки дейности в съответствие със Закона за хазарта.
В размер на 3,6 млн. лв. е предвиденото увеличение на определените с Постановление № 46 на Министерския съвет от 2020 г. минимални диференцирани размери на паричните средства за физическа активност, физическо възпитание, спорт и спортно-туристическа дейност на деца и учащи в институции в системата на предучилищното и училищното образование и във висшите училища.
В областта на спорта през 2024 г. е предвидено реализиране на Национална програма за споделено финансиране на инвестиционни спортни проекти с индикативен размер на разходи до 10 млн. лв. за финансово подпомагане на одобрени спортни проекти.
Политика в областта на културата
През 2024 г. държавните културни институти в областта на сценичните изкуства ще получат 50,1 млн. лв. за осъществяване на дейности в областта на сценичните изкуства с базов компонент за един лев реализирани приходи от брой продадени билети от собствени театрални/музикални продукти. 9,3 млн. лв. са предвидени за държавно подпомагане на филмовата индустрия на основание Закона за филмовата индустрия. 28,5 млн. лв. от бюджета ще се насочат за допълнително целево подпомагане от държавния бюджет на държавни и общински културни организации, като от тях 13,5 млн. лв. са за финансиране на културната дейност, осъществявана от държавни и общински културни организации в областта на културното и аудиовизуално наследство и библиотечното дело, в музеите, художествените галерии и библиотеките, и в читалищата. Средствата трябва да стигнат за реализиране на културни програми в чужбина, планове за управление и опазване на недвижимо културно наследство, по стандарти за финансиране, включително за възнаграждения на персонала въз основа на приети от Министерския съвет стандарти за финансиране и натурални показатели за съответната дейност. С 15 млн. лв. ще се финансират проекти с приоритетен характер за развитие на държавни и общински културни организации и структури с цел създаване и развитие на културни продукти.
Политика в областта на отбраната
Разходите за отбрана за 2024 г. са в размер на 2,05% от БВП (с 0,05% повече от референтния процент), като през 2025 г. са разчетени до 2% от БВП, а през 2026 г. – 2,23% от БВП, с което се изпълнява Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2% от БВП на България до 2024 г., одобрен от правителството и поетите ангажименти пред НАТО.
Осигурени са средства за поддържане и развитие на националните отбранителни способности и способностите, свързани с колективната отбрана, в т.ч. средства за изпълнение на одобрените от Народното събрание инвестиционни проекти за модернизация на Българската армия. 174 млн. лв. са предназначени като съпътстващи разходи по придобиването на новия тип боен самолет - I-ви етап (транспорт, ДДС, мита и други разходи, свързани с изпълнението на международните договори). 82,3 млн. лв. – за придобиване на нов тип боен самолет - II-ри етап, включително и за съпътстващи разходи (транспорт, ДДС и мита). 161 млн. лв. за придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС, а с 546 млн. лв. армията трябва да получи бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада.
Съдебна власт
По проекта на бюджет с актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2024-2026 г. за съдебната власт са предвидени допълнителни средства в размер на 120 млн. лв. за индексиране на основните и допълнителните възнаграждения на заетите в съдебната система, които се определят съгласно разписаните в Закона за съдебната власт механизми. С 4,7 млн. лв. трябва да се осигури ефект от увеличението на МРЗ от 780 лв. на 933 лв., във връзка с изплащането на възнагражденията на вещи лица и съдебни заседатели, а с 6,2 млн. лв. да се осигури увеличението на максималния осигурителен доход от 3 400 лв. на 3 750 лв. В Бюджет 2024 1,9 млн. лв. ще отидат в изпълнение на инвестиция C10.I5 „Подкрепа на въвеждането на задължителна съдебна медиация“, включена в Националния план за възстановяване и устойчивост, а 1 млн. лв. за електронна система за случайно разпределение на делата.
Вътрешния ред и сигурност
В изпълнение на политиката в областта на вътрешния ред и сигурността за системата на МВР за 2024 г. са предвидени 367,3 млн. лв. за увеличение на разходите за персонал в резултат от увеличението на възнагражденията с 10%, считано от 1 август 2023 г. за компенсиране на новия размер на минималната работна заплата и на максималния осигурителен доход през 2024 г. 12,5 млн. лв. ще се насочат за увеличение на разходите по показател „Издръжка“ във връзка с промените в Наредбата за командировъчните средства при задграничен мандат. 50 млн. лв. – във връзка с дейностите, свързани с държавната граница, в т.ч. за изграждане на радио-локационна система за детекция и класификация на ниско летящи обекти до 3 хил. метра.
Със 7 млн. лв. трябва да се осигури извънгаранционно поддържане на временното възпрепятстващо съоръжение по българо-турската граница и допълнителни дейности по ремонт и надграждане.
Правосъдие
По бюджета на Министерството на правосъдието са предвидени допълнителни 1 млн. лв. за финансовото осигуряване на дейността на Националното бюро за правна помощ във връзка с разширяване кръга на лицата с достъп до правна помощ, както и въведените нови видове правна помощ.
44,7 млн. лв. допълнително ще отидат за увеличението на възнагражденията на персонала в системата на Министерството на правосъдието за Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и за Главна дирекция „Охрана“ - целогодишен ефект от извършените увеличения, считано от 1 август 2023 г.
Електронно управление
Политиката в областта на електронното управление има за ключов приоритет въвеждането на електронното управление като основна платформа за модернизация на държавата, фактор и неотменимо условие за успеха на секторните реформи, като за тази цел е осигурен финансов ресурс за поддръжка на Държавния хибриден частен облак и Единната електронна съобщителна мрежа, както и за изграждане на оптична свързаност на защитени пунктове за управление.
Средства от ЕС
По отношение на средствата от ЕС, в резултат на процедурата по изготвяне на ревизирания Национален план за възстановяване и устойчивост, в т.ч. и във връзка с глава REPowerEU и неговото одобрение от Съвета на Европейския съюз, при предоговарянето ще настъпят промени в стойностите на отделните траншове в зависимост от начина на преразпределяне на етапите и целите, включени в тях.