Предложения за промени в Закон за акцизите и данъчните складове
С поправките в закона се въвежда определение за нагреваемо изделие със съдържание, различно от тютюн – „вид бездимно тютюнево изделие, на базата на растения, билки или плодове, независимо дали са обработени с никотин и което не съдържа тютюн, при чиято употреба не протича процес на горене, а употребата се извършва чрез нагряването му, в резултат на което се отделя аерозол и които не са предназначени за медицински цели“.
Акцизната ставка се определя във връзка с широката популярност на тези изделия сред подрастващи, става ясно от мотивите на вносителя.
От 1 януари 2024 г. ще се плаща акциз в размер на 331 лева за килограм. Ставката се увеличава на 380 лева на кг от 1 януари 2025 г. и 400 лева от 1 януари 2026 г., съгласно предложенията.
От плащане на акциз се освобождават акцизни стоки, предназначени за потребление по силата на споразумение, сключено с трети държави или международни организации, при условие че такова споразумение е било допуснато или разрешено по отношение на освобождаване от данък върху добавената стойност по реда на чл. 173, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност.
Въвежда се и праг за освобождаване от акциз на акцизни стоки, предназначени за европейски орган, за който е приложим Протоколът относно привилегиите и имунитетите на Европейския съюз. Освобождаването от плащане на акциз ще се прилага, при условие че общата стойност на акцизните стоки по фактурата е не по-малко от 400 лева, включително данъка.
Прецизирани са разпоредбите, свързани с дистанционните продажби на акцизни стоки. Създава се и изрично законово ограничение по отношение на физическите лица, които изпращат, пренасят или превозват закупени в страната алкохолни напитки и тютюневи изделия за друга държава членка
Закон за ДДС
Предложено е удължаване на срока за прилагане на нулева ставка на данъка за доставката на хляб и брашно, свързано с необходимостта от смекчаване на въздействието на високите цени на хляба върху домакинствата, по-специално върху най-уязвимите. Удължаването на срока за прилагане на тази мярка ще намали риска от укриването на ДДС, смятат от Министерството на финансите.
Като мярка за „изсветляване“ на „сивата икономика“ е предложена възможност при неиздаване на касова бележка дължимата по доставката сума да не бъде заплащана.
Предложено е и лицата, които са избрали да използват в търговски обект софтуер, включен в списъка, поддържан от НАП, да могат в този обект да регистрират и отчитат продажбите на стоки или услуги чрез издаване на фискален бон, генериран в електронен вид и автоматично предоставен на електронен адрес на получателя.
Направени са и някои предложения за промени във връзка със запитвания на Европейската комисия (ЕК), т.е. по наказателни процедури. Едната промяна е свързана с въвеждането на разпоредби за случаите на унищожаване или бракуване на стоки, при които не се извършва корекция на ползвания данъчен кредит. Другата предвижда отмяна на изискването задължени лица, неустановени в ЕС, които са решили да ползват режима „извън Съюза“, да определят акредитиран представител, за да могат да се регистрират по този режим.
Пак с поправки в закона се дава възможност лицата, които не са подали или не са подали в срок заявление за регистрация по ЗДДС, предвид което са регистрирани по-късно, да могат да издават данъчни документи, в които да начисляват дължимия ДДС за извършените от тях облагаеми доставки за периодите, за които е трябвало да бъдат регистрирани. Съответно е регламентирана и възможност за упражняване на право на приспадане на данъчен кредит за начисления по коректно издаден данъчен документ ДДС от регистрирано лице - получател по съответната доставка. Задълженията в тези случаи няма да се определят с ревизионен акт по реда на ДОПК, а с протокол.
С промени в правилника за прилагане на ЗДДС се въвежда задължение за доставчиците на платежни услуги да водят електронен регистър на трансгранични плащания и на техните получатели във връзка с платежните услуги, които изпълняват, на база всяко календарно тримесечие. Регистърът ще се води за срок от три календарни години, считано от края на календарната година, от датата на плащането.
Предвижда се форматът, структурата и валидационната схема на файла да се утвърждават със заповед на изпълнителния директор на НАП. Предложени са разпоредби, уточняващи начина на изчисляване на броят на трансграничните плащания към един и същ получател.
Промени в ЗДДФЛ
Предвижда се чуждестранните физически лица да се облагат по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) само за доходи от източник в страната, вижда се от промените.
Въвеждат се и нормативно признати разходи за доходите от продажба или замяна на финансови активи, включително виртуални валути – 10% при определянето на облагаемия доход от продажба или замяна на финансови активи и чуждестранна валута. Освен това се предлага и виртуалните валути да бъдат изрично посочени като финансов актив.
Предлага се работодателите да предоставят пълна информация за всички доходи от трудови правоотношения, които са освободени от облагане по силата на чл. 24 от ЗДДФЛ (безплатна храна и напитки, ваучери за храна, специално и работно облекло, лични предпазни средства, пътни и квартирни пари, командировъчни, социални и транспортни разходи за сметка на работодателя и др.).
Мотивът за това предложение е, че липсата на информация за част от доходите ще създаде предпоставки за неравнопоставеност между лицата при определянето на разполагаемия им доход във връзка с бъдещото им подпомагане, за целите на което се събира тази информация в НАП. Освен това следва да се има предвид, че в практиката често се констатират случаи на отклонение от данъчно облагане чрез изплащане на част от възнаграждението под формата на „необлагаем доход“, а в други погрешно даден доход се третира като необлагаем, защото е „разход“ за платеца, посочва вносителят.
Със законопроекта се предлага разширяване обхвата на определението „трудови правоотношения“, като към тях се причислят и правоотношения, които по своя характер представляват наемане на работна сила, без да е сключен трудов договор.
Финансовото министерство пояснява, че предложението е във връзка с „прикриването“ на трудови правоотношения под формата на граждански договори, с които действия се укрива действителният размер на облагаемия и осигурителния доход, като внесените в бюджета данък и осигурителни вноски са в по-нисък размер. В практиката много често правоотношения, които имат всички характеристики на трудовите, се прикриват, като с лицата се сключват граждански договори. По този начин се ползват нормативно признати разходи при формирането на облагаемия доход, а също се внасят задължителни осигурителни вноски в по-нисък размер.
преди 1 година Веднага може да отидат към стоков базар Илиянци, или който строеж си изберат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година А ти, гражданино, издаде ли съседа си? отговор Сигнализирай за неуместен коментар