Има реална опасност от средата на следващата година България да не може да изпълнява мисията на НАТО Air Policing, съответно да не може да изпълнява ангажиментите си към Алианса. Тази възможност е напълно реална и според мен ще се случи. Това прогнозира в предаването „Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria Димитър Ставрев, редактор на списание "Криле".
Той напомни, че Министерството на отбраната е изпратило искане за предоставяне на самолети като помощ до Франция, Швеция, САЩ и Израел. „Това са държавите, които биха могли да ни предоставят самолети, стига да имат свободни”, смята Ставрев.
Военният експерт напомни, че първоначалните срокове за доставка на първите осем самолета F-16 бяха за 2023 година, но официално засега закъснението е две години. По новия договор, който беше ратифициран от Народното събрание миналата седмица, останалите осем самолета трябва да дойдат до 2027 г.
„Бройката от 16 самолета е определена чрез строго научни доводи и е изчислена на база дежурствата в мисията на НАТО Air Policing, които са 365 дни в годината. Нужните самолети за тази цел са между 16 и 20 броя, но българските BBC изпълняват и други мисии“, посочи Ставрев и потвърди, че 16 самолета е минималният брой, необходим само за Air Policing.
По думите му отпуснатите от правителството средства за съпътстваща инфраструктура в размер на 300 млн. лева са били изразходвани изключително неефективно, а правителството наскоро е отпуснало още 60 млн. лева. „В авиобаза „Граф Игнатиево” е започнато да се работи по отделни проекти. Първо трябва да се направи цялостен ремонт на пистата и да се изградят необходимите системи за обслужването на F-16, защото те се различават от тези, които обслужват МИГ-29”, поясни експертът и изрази надежда тази инфраструктура да бъде готова преди идването на първите самолети F-16.
Ставрев съобщи, че друга спешна нужда на българските ВВС е придобиването на нови трикоординатни цифрови радари, защото използваната сега техника от 60-те – 70-те години на миналия век многократно е надхвърлила целия си предвиден ресурс. „Зенитно-ракетните комплекси в авиацията също са на края на своя жизнен цикъл и там също трябват доста милиони за тяхната замяна, пресмята военният експерт.
Кога България ще постигне 2% от БВП за отбрана? Кои са предизвикателствата за обслужване на военната авиация в България? Ще се увеличат ли кадрите във военната авиация и какво е качеството на преподаване?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” може да гледате тук.