Да бъде приета наредба за система “бонус-малус” по задължителна застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите, предвижда Програмата за нормативната дейност на Комисията за финансов надзор (КФН) за периода 1 януари – 30 юни 2025 г., публикувана на 27 декември. Това съобщи на сайта си регулаторът на небанковите финансови институции.
Според КФН това трябва да стане осем месеца след обнародване на промените в Кодекса за застраховането, внесени от кабинета в Народното събрание, без да се уточнява краен срок.
Целта е и да се уредят единните изисквания за коригиране на застрахователната премия по застраховката “Гражданска отговорност” на автомобилистите съгласно Кодекса за застраховането. Тя ще се определя спрямо поведението на шофьора на моторното превозно средство при движение по пътищата и причинените щети.
В проекта за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, внесен от служебното правителство в Народното събрание в края на ноември, беше предложено доразвиване на законовата уредба на системата “бонус-малус”, което предвижда изменения в законовата делегация за приемане на подзаконовия акт.
С промените в законодателството ще влязат изискванията на изменената европейска директива относно застраховката "Гражданска отговорност" при използването на моторни превозни средства и за контрол върху задължението за сключване на такава застраховка. Определят се и нови дефиниции за "превозно средство" и "използване на превозно средство".
Въвежда се и хармонизиран на ниво ЕС режим за обезщетяване на увредените лица в случай на неплатежоспособност на застраховател по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в държавата на тяхното пребиваване чрез гаранционен механизъм, в който участват упълномощени от закона компенсационни органи в държавите членки. Гаранционният фонд е определен за такъв орган в България.
Предлага се и промяна на механизма на финансиране на фондовете на Гаранционния фонд. Предвижда се вноските в Обезпечителния фонд по задължителна автозастраховка да се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като фиксирана сума.
От КФН уточняват, че след промяна в Кодекса за застраховането новата наредба ще уреди реда за служебно използване на данни от регистъра за предявените и изплатени претенции по автомобилните застраховки. В регистъра ще се отразява цялата история на причинените щети при използване на превозното средство, независимо от застрахователя, при който водачът е бил застрахован.
Друга важна промяна, която ще приеме Комисията до средата на годината, е Наредба за утвърждаване на Методика за определяне размера на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди, вследствие на телесно увреждане на пострадало лице, и на увредено лице, вследствие смъртта на пострадало лице.
С проекта за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, внесен от Министерския съвет в парламента, се предлага Методиката да се приема с решение на съвета на Гаранционния фонд.
преди 1 ден До: Ironhorse: по-лесно е да я вдигнат с 20% :) ходих да я плащам вчера, точно толкова беше нагоре отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 дни Като направят Гражданската отговорност да е на шофьора, а не на автомобила, тогава да мислят и бонус-малус система ...Но застрахователите ще измяукат ...ГО да е на шофьора, Каското да е на автомобила ...Но алчни застрахователи .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 дни Сурвакарското време мина, но за ТИЯ цялата година е сурвакарска. Сега ще ни сурвакат с все по-високи цени на застраховките. Да не се наядат, дано! отговор Сигнализирай за неуместен коментар