Роля на AI
Координираният план на Европейския съюз за изкуствения интелект (AI) с мерките, които гарантират безопасността и основните права на хората и бизнеса, ще спомогнат за засилване на усвояването на инвестициите и иновациите на AI в целия ЕС, посочват от КФН.
Конкретно в застрахователния сектор AI ще предоставя широка гама от възможности за бъдещ растеж и развитие. За пример от Комисията дават проучване за използването на Big Data Analytics в автомобилното и здравното застраховане. Още през 2018 г. 31% от участващите европейски застрахователни фирми са използвали изкуствен интелект в цялата застрахователна верига, а други 24% са били на етап „доказване на концепцията“ (proof of concept).
Широкото възприемане на генеративния AI от застрахователните компании все още е в ранен етап, но те активно проучват потенциалните му приложения, като например предоставяне на потребителски съвети, насочване на притежателите на полици при искови процедури и подобряване на процесите на ценообразуване и подписване.
В инвестиционния сектор в световен мащаб използването на AI е обект на все по-голямо внимание от страна на регулаторните и надзорните органи, които наблюдават неговото развитие и свързаните с него потенциални рискове. Все по-голям брой мениджъри, ангажирани с управлението на активи, използват изкуствен интелект за определяне на рисковия профил на клиента и подходящата инвестиционна стратегия за него.
AI модели се използват при събирането на информация, както и при анализирането на данни. Тяхното развитие за вземане на решения повдига въпроси за това как да се спечели доверието на потребителите и да се гарантира, че техните интереси са взети предвид. Затова Европейският парламент прие резолюция, която приканва Европейската комисия да обмисли нужните мерки за гарантиране правата на потребителите. Те трябва да осигурят механизми за защита на потребителите от несправедливи или дискриминационни търговски практики, както и от рисковете, произтичащи от услуги, които използват изкуствен интелект.
Предизвикателствата
Дигиталният свят налага тенденции, особено сред младото поколение, за вземане на решения под влиянието на социалните мрежи и влиятелни личности, които популяризират инвестиционни стратегии. От КФН предупреждават, че агресивната маркетингова кампания в социални платформи придобива значителни мащаби. Това допринася за повишаване нивата на риск сред ползвателите на небанкови финансови услуги поради въвеждането им в заблуждение, неправилна преценка, съобразена с нивото на финансовата им грамотност или неуместно предоставяне на инвестиционни услуги, без да бъде извършена оценка на опита, знанията и склонността на потребителите за поемане на риск.
На ниво европейско сътрудничество вече се водят разговори между националните компетентни органи и големите социални медийни платформи за по-ефективна комуникация с цел предприемане на съгласувателни действия, с които да се идентифицират измамите на нелицензирани дружества. По този начин ще се редуцира възможността нелицензирани дружества да предоставят инвестиционни услуги или да предоставят инвестиционен съвет.
Като примерни измамни схеми, които често засягат потребителите в дигиталния свят, са дружества клонинги на лицензирани доставчици на небанкови финансови услуги с фалшиви уебсайтове и профили в социални медии, които имитират лицензирани инвестиционни посредници, дават пример от КФН.
Разпространено е използването на схеми Pump and dump. Дружества използват социалните медии, за да повишават изкуствено цената на акции, като разпространяват невярна или подвеждаща информация. След като цената е изкуствено висока, те разпродават акциите си с печалба, оставяйки на инвеститорите на дребно последиците от спада в цената.
Най-популярни са фишинг измамите – подобно на дружествата клонинги, те създават фалшиви профили или страници в социалните медии, които имитират лицензирани инвестиционни посредници. Тези профили се използват за кражба на лична информация, като пароли и номера на кредитни карти, под прикритието на предоставяне на инвестиционни съвети или услуги.
При измами с Romance/Pig butchering потребителите са въвличани във взаимоотношения чрез социални медии или приложения за запознанства, като в крайна сметка ги убеждават да инвестират във фалшиви или измамни инвестиционни схеми. След като инвестираната сума бъдат преведена, измамникът изчезва.
Напоследък доста често се използват фалшиви препоръки и влиятелни лица, при които се заплаща на влиятелни личности, или се създават фалшиви профили на знаменитости, които да създадат доверие в конкретни измамни схеми например нелицензирани договорни фондове. Използват се изображения на доверени публични или известни личности, за да бъдат убедени потенциалните потребители да преместят инвестират в конкретни фондове.
Като противодействие на рисковете, породени от навлизането на дигитализацията, Комисията вече предприема действия по повишаване информираността на потребителите, като публикува предупреждения в интерактивни форми. Съветът на КФН е внимателно да се инвестира и в продукти, свързани с устойчивостта и задълженията на доставчиците на небанкови финансови услуги, които се позовават на екологични, социални и управленски фактори.
Предупреждението се отнася и до получаването на инвестиционни препоръки от инфлуенсъри за инвестиране във финансови инструменти, както и при PROP търговия чрез gamification – дружество, което представя своя бизнес модел като посветен на образователен и еволюционен напредък.
Въвеждане на еврото
Наред с изпълнението на правни, икономически и структурни мерки за укрепване на конкурентоспособността и устойчивостта на българската икономика, пътят към плавното приемане на еврото е свързан и със задълбочено планиране и практическа подготовка за приемане на единната валута както от администрацията, така и от бизнеса и гражданите.
Дейността на КФН в процеса на въвеждане на еврото ще бъде насочена към защита на интересите и правата на потребителите на финансови продукти и услуги, като чрез информационни кампании ще се цели повишаване на информираността и финансовата грамотност на населението, а чрез проверки и контрол ще се следи как небанковите финансови институции прилагат заложените в закона принципи.