Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се самосезира във връзка с увеличението на цената на застраховка „Гражданска отговорност“ за таксиметровите водачи, съобщават от пресцентъра на регулатора.
КЗК проучва в детайли всички публично достъпни факти и обстоятелства, свръзани с проблемите в бранша през последните седмици след редица медийни изявления от заинтересовани лица за координирано увеличение на застрахователната премия.
По-рано в сряда таксиметрови шофьори от цялата страна започнаха протест заради поскъпването на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“. Стотици таксиметрови коли се събраха пред парламента в София и блокираха движението по булевард „Цар Освободител“, оставяйки свободна лента от платното, по която да преминават линейки, съобщи БНР. Според бранша застраховката за тях се увеличава с до 15-16 пъти. Таксиметровите водачи смятат, че това ще доведе до фалити в бранша, а застраховката ще се отрази върху цената на предлаганата услуга. Асоциации в сферата вече са изпратили отворено писмо до всички институции и регулаторни комисии.
От КЗК посочват, че още преди официално да постъпи сигнал от СНЦ „СЪЮЗ ТАКСИ“ на 19 ноември, както и сигнал от сряда сутрин от Асоциацията на таксиметровите водачи – Пловдив, Комисията вече е извършила мащабно предварително проучване, вследствие на което се самосезира за евентуално антиконкурентно поведение на участници в застрахователния сектор.
КЗК ще използва и информация, събрана в резултат на проведени срещи с участниците на съответния пазар, регулаторните органи в сектора, както и експерти в областта.
В интервю за БТА от 19 ноември председателят на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) Николай Станчев посочва, че цените на „Гражданска отговорност“ се формират на база честотата на възникване на щетите и средния им размер. При такситата макар размерът на средната щета да е съпоставим със средния за всички застраховани автомобили в страната, честотата на възникване на щета е 20 пъти по-висока. По думите му това поставя таксиметровите автомобили в по-рискова група и естествено се отразява на премийните нива.