Евентуалното назначаване на управителя или подуправител на Българската народна банка за служебен министър-председател по реда в Конституцията на България, което изисква прекъсване на техния мандат, излага на риск независимото упражняване на правомощията и изпълнението на задачите и задълженията, възложени на централната банка. Това пише в мотивите на проектозакона за изменение и допълнение на Закона за Българската народна банка, публикуван в Портала за обществени консултации на Министерския съвет.
Според Европейската централна банка (ЕЦБ) и Европейската комисия (ЕК) този риск би бил достатъчно смекчен само с изискването управителят или подуправителят да подадат оставка при назначаването им за служебен министър-председател.
В публикуваните през юни доклади за конвергенция на европейските институции се разглежда съвместимостта на националното законодателство с Договора за функционирането на ЕС и устава на Европейската система на централни банки и ЕЦБ. Когато се гласуват предложените от Мнистерския съвет промени ще се постигне правно съответствие на Закона за БНБ. Новият закон ще влезе в сила от датата, посочена в решение на Съвета на Европейския съюз за приемането на еврото от България, като централната банка вече ще има институционална и персонална независимост при реда за назначаване на служебно правителство, пише в мотивите на законопроекта.
Според изискванията на Договора за функционирането на ЕС националните централни банки са независими и не могат да приемат указания от институции, служби или агенции на Евросъюза, както и от правителствата на държавите от ЕС. Това се отнася в частност и за член от ръководството на БНБ, който не може едновременно да бъде част от националното правителство. Съществува обаче риск при назначването на управителя или подуправителя за служебен министър-председател позицията му в централната банка да стане несъвместима със заемания пост и това не може да бъде преодоляно само чрез изискване за прекъсване на мандата, както беше предвидено в измененията на действащия Закон за БНБ.
С прилагането на промените в новия закон ще се постигне пълно правно съответствие с изискванията на законодателството на ЕС, предвидени по отношение на правната рамка, приложима към централната банка и така ще се гарантира независимостта ѝ, аргументират се вносителити на законопроекта.
Определеният срок за представяне на становища и предложения по законопроекта в рамките на обществените консултации е 14 дни. Съкращаването на срока за представяне на становища и предложения от 30 на 14 дни се налага, заради изискването Министерският съвет да се съобрази с решение на Народното събрание от 27 юли за ускоряване и завършване на процеса по практическата подготовка за приемане на еврото в България. Това решение задължава правителството да поиска извънредни конвергентни доклади от Европейската комисия и ЕЦБ не по-късно от две седмици след като България изпълни критерия за ценова стабилност. Страната ни трябва да отговори и на всички числови критерии за присъединяване и да има законодателство в съответствие с изискванията на Договора за функционирането на ЕС.
До 27 ноември трябва да приключи общественото обсъждане на проекта.