IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

По-малко българи планират да използват бързи потребителски кредити

79% от българите очакват финансовото им състояние да се подобри, сочи проучване

13:42 | 23.07.24 г.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

По-малко българи планират да използват потребителски кредити през тази година. Над 63% са използвали такива продукти през изминалата година, а с почти 10 пункта по-малко - 54,4%, възнамеряват да ползват заем през тази. Това показва първото годишно проучване „Smile Credit Focus” на ITG Group (технологична компания в сегмента на онлайн потребителското кредитиране в България).

Според експертите на ITF Group основните причини за оптимизма на българите са намаляване на инфлацията и съответно на ръста на цените, както и стабилният ръст на доходите на хората у нас.

Според данните през миналата година хората най-често са използвали потребителски кредити с размер до 1000 лв. - 30,4% от участниците. Суми до 5 хил. лв. са изтеглили 25,8%, а над 10 хил. лв. – 13,9%. Трите топ цели, за които българите са търсели финансиране през миналата година, са били ремонт на дома, ежедневни нужди и плащане на сметки.

Проучването сочи, че хората търсят бързина и удобство при кандидатстване за потребителски кредити, като през миналата година 80% от участниците в изследването са използвали дистанционни канали. Най-често българите са подавали заявки през смартфон – 56,7%, през лаптоп са били подадени 10,7% от заявленията, а 12,6% са предпочели обаждане по телефона. Като основни аргументи за използването на дистанционни канали са бързината на процеса (според 45,7%) възможността да се кандидатства 24/7 от всяко място (43,8%).

Отчита се тенденция на нарастващ оптимизъм у българите по отношение на финансовото им състояние. Над 43% от участниците заявяват, че към май тази година то е по-добро в сравнение с година по-рано, а според 36,6% от хората остава без промяна. В същото време 78,8% от анкетираните са оптимисти, че през следващите 12 месеца финансовото им състояние ще се подобри, а само 5,9% очакват да се влоши.

Също така българите не очакват разходите им да растат и по-малко от тях планират да използват потребителски кредити. Докато през изминалите 12 месеца 63,2% от анкетираните са използвали потребителски кредити, то за следващата година такива планове имат 54,4%. Също така 63% от участниците в проучването заявяват, че няма да харчат повече в сравнение с миналата година. 

Близо 79% от участниците в проучването очакват през 2024 г. финансовото им състояние да се подобри в сравнение с 2023 г. Само 6% от хората прогнозират, че то ще се влоши, а според 15% личните им финанси ще останат на нивото от миналата година. Една от причините за този оптимизъм е, че българите не очакват увеличение на разходите си - 63% заявяват, че през следващите 12 месеца не планират да харчат повече.

През миналата година хората са финансирали с потребителски кредит най-често ремонт на дома, спешни ежедневни нужди и плащане на сметки. Над 50% от клиентите са използвали потребителски кредит за такива цели. Сред важните проекти са и покупка на техника с близо 9% от заявленията и лечение с малко над 8%. Съществен дял от целите, за които хората са търсели финансиране е и категория „Друго“, в която влизат покупка на мебели и на играчки, забавления, ремонт на техника и т.н.

Най-често хората са изплащали кредита си за период до 6 месеца – 34% от участниците в проучването. На второ място е поставен срок на изплащане от над 2 години – 27,1%, а на трето – от 6 до 12 месеца, от който са се възползвали 24,9% от анкетираните. 

Българите най-често са финансирали проектите си с потребителски кредити от небанкови финансови институции. Те са били използвани от 44,2% от анкетираните. Кредит от банка са използвали 18,6% от участниците в „Smile Credit Focus“. Около 15% са използвали пари от кредитна карта или заем от приятел. 

Според данните хората търсят добро обслужване при потребителското кредитиране. За 64,2% от анкетираните това означава лесно кандидатстване, бърз превод на средствата, различни варианти за изплащане на вноските и лесен контакт с финансиращата институция. Размерът на лихвата е водещ фактор при избора на потребителски кредит за 35,8% от българите.

През последната година близо 90% са предпочели да заявят кредит дистанционно. С най-голям дял е кандидатстването през смартфон – 56,7%. Близо 11% са подали заявка през лаптоп, а 12,5% - с обаждане по телефон. Едва 20% от хората са посетили офис.

Проучването „Smile Credit Focus“ е базирано на данни на ITF Group, както и на онлайн анкета сред 1500 потребители от цялата страна на възраст 18-60 години. Участниците са както клиенти на ITF Group така и хора, които са използвали или планират да използват потребителски кредити от други финансови институции.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:43 | 23.07.24 г.
Най-четени новини
Още от Банки и застрахователи виж още

Коментари

Финанси виж още