Българската народна банка (БНБ) не е използвала средства от Фонда за преструктуриране на банки (ФПБ) през 2023 г. В централната банка не е постъпвало искане от страна на Единния съвет за преструктуриране (ЕСП) за набиране и превеждане на извънредни вноски в Единния фонд за преструктуриране (ЕФП). БНБ не е упражнявала правомощия по преструктуриране по отношение на клон на кредитна институция от трета държава. Това пише в годишния отчет на Фонда за преструктуриране на банки за миналата година, публикуван на сайта на банковия регулатор.
Финансови показатели
В него се посочва, че капиталовата позиция на банковата система през 2023 г. остана стабилна на фона на растежа на рисково претеглените активи и на повишените капиталови изисквания и буфери. Съотношението на обща капиталова адекватност в края на декември 2023 г. възлиза на 21,6% при 21% в края на 2022 г.
Собственият регулаторен капитал на банковата система спрямо края на 2022 г. се увеличава с 15,6% (2,5 млрд. лв.) до 18,2 млрд. лв. в края на 2023 г. В края на миналата година отношението на ливъридж за банковата система възлиза на 9,6% (при напълно въведено определение за капитала от първи ред), което показва високо капиталово покритие на общата експозиция, като при всички кредитни институции нивото е значително над минималното регулаторно изискване от 3%.
Годишни вноски
През април 2023 г. БНБ определи годишните вноски в подфонда за клоновете на кредитни институции от трети държави за 2023 г. в общ размер на 92 хил. лв. В края на миналата година средствата в този подфонд възлизат на 896 хил. лв.
През май 2023 г. централната банка взе решение определените от Единния съвет за преструктуриране вноски на кредитните институции, лицензирани в България, и дължими към Единния фонд за преструктуриране за 2023 г., с общ размер 22,508 млн. лв., да бъдат приспаднати от наличните средства в подфонда, предназначен за набиране на вноските на кредитните институции, лицензирани в България, и за прехвърлянето им към ЕФП. Към 31 декември средствата в този подфонд възлизат на 463,078 млн. лв.
В отчета са представени функциите и задачите на БНБ във връзка с управлението на Фонда. Направен е годишен преглед на развитието и резултатите от дейността му в контекста на международната среда, икономическата активност в България и състоянието на банковата система.
Инвестиране на средствата
БНБ запази прилаганата инвестиционна стратегия и средствата на подфонда за клонове на кредитни институции от трети държави и на подфонда за вноски в ЕФП се държат по текущи сметки при централната банка, пише в годишния отчет. За тези сметки централната банка прилага „Общи условия на БНБ за обслужване на сметки на банки, бюджетни организации и други клиенти“ при олихвяване с приложимия стандартен годишен лихвен процент за текущи сметки, валиден за съответните периоди.
През 2023 г. по средствата на Фонда са начислени и получени приходи от лихви в размер на 13,131 млн. лв., от които 24 хил. лв. – за подфонда за клоновете на кредитни институции от трети държави и 13,107 млн. лв. – за подфонда за вноски в ЕФП.
През миналата година не са отчитани разходи за лихви в резултат на инвестирането на средствата на Фонда за преструктуриране на банки.
Към 31 декември 2023 г. активите на Фонда се състоят изцяло от парични средства в левове, съхранявани по текущи сметки в БНБ.
Средства на Фонда в края на 2023 г.
Средствата във Фонда за преструктуриране на банки в края на миналата година са в размер на 463,974 млн. лв., от които 896 хил. лв. – в подфонда за клоновете на крдитни институции от трети държави, и 463,078 млн. лв. – в подфонда за вноски в ЕФП.
В годишния финансов отчет на Фонда за преструктуриране на банки се посочва, че на 15 февруари 2024 г., след приключването на проверката на целевото равнище на Единния фонд за преструктуриране, Единният съвет за преструктуриране оповести публично, че наличните финансови средства в ЕФП към 31 декември 2023 г. са достигнали изискуемото целево равнище от най-малко 1% от размера на гарантираните депозити в кредитните институции, лицензирани в държавите членки, които участват в Единния механизъм за преструктуриране.
В прессъобщението е посочено също така, че през 2024 г. няма да бъдат събирани редовни годишни вноски в ЕФП, както и че вноски биха се събирали единствено в случай на специфични обстоятелства или действия по преструктуриране, които включват използването на средства от ЕФП. Уточнено е, че при нормални обстоятелства проверката на целевото равнище на ЕФП за потвърждаване на поддържаното ниво от 1% от размера на гарантираните депозити на кредитните институции в обхвата на ЕМП ще се извършва всяка година. В зависимост от резултата от тази проверка, ЕСП ще възобнови редовното събиране на вноски в ЕФП, за което ще информира институциите.