Не се наблюдава изключителен скок в търсенето на бързи кредити у нас. Доходите на българите бавно догонват инфлацията, а при тази тенденция се запазва и нивото на търсене към определен тип продукти. Това коментира Николай Цветанов, председател на Асоциация за отговорно небанково кредитиране, в предаването „В развитие“ на на Bloomberg TV Bulgaria.
Проучване, поръчано от Асоциацията за отговорно небанково кредитиране и проведено от „Трендс“, установи, че основното, за което се разходват средствата от бързи кредити, е покупката на техника - 38%, ремонтна дейност – 36%, битови нужди – 27% и пътувания – около 20%. Сумата, която обикновено се търси, е около 1000 лв., като срокът на връщане за жените е между 3-6 месеца, а за мъжете 6-12 месеца.
„Водещ разход на микрокредитите е техниката, а това по-скоро е луксозен разход....битовите нужди са едва на трето място за българина при разходване на бързите кредити, което означава, че сме една крачка по-близо до това екзистенц минимумът да се покрива от месечните ни възнаграждения“, каза Цветанов.
Като отличителна характеристика гостът отбеляза, че разходите за пътувания се разходват от по-младите на възраст между 25-35 г., които най-често кандидатстват онлайн, докато хората в по-напреднала възраст все още предпочитат да теглят кредит на място в офис.
Цветанов обобщи, че в България се наблюдава стабилен и предсказуем пазар, съответстващ на това, което беше характерно и за изминалите години - ниско ниво на лошите кредити около 4-5%, и стабилна основна сума, която търсят кредитополучателите, която е повишена с около 15-20% вследствие на инфлацията.
Правенето на този бизнес в България през последните години генерира огромно ноу-хау, сподели събеседникът. И допълни, че има редица български компании, които са на пазара извън страната и развиват собствени продукт и технологии, които са успешни както у нас, така и в Европа и извън нея.
Още от разговора гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.