Тенденцията в лизинга в България ще е за бавно поскъпване, докато Европейската централна банка продължава да вдига лихвите, казва в интервю за БТА Владислав Дамаскинов, съпредседател на Управителния съвет на Българската асоциация за лизинг (БАЛ). Той допълва, че българският пазар сякаш успява да смекчи ситуацията в момента, защото е по-гъвкав.
По думите му извън първата година на пандемията бизнесът се е възстановил и предстои растеж, защото на пазар, на който отделният потребител няма финансовата възможност непрекъснато да купува в брой, естествено ще търси други варианти.
Дамаскинов прогнозира също по-голямо навлизане на електрическата мобилност у нас предвид изискванията на Европейския съюз. Затова е изключително важно държавата да направи така, че да е възможно зареждането на тези електрически автомобили, както и по някакъв начин да подпомогне гражданите да ги закупуват, казва той.
По думите му локалните компании се въздържат да подменят своите автопаркове с електромобили заради липсата на инфраструктура за зареждане. Има обаче компании, които присъстват в България, и на глобално ниво много бързо вече вземат решение, че изцяло преминават на такъв парк, отбелязва той.
Пазарът на електрическата мобилност у нас е 5,75% от продажбите на нови автомобили, но спрямо предходната година се е увеличил 2 пъти. Като част от наличните автомобили, които са около 4,5 милиона, делът на електрическите е много малък - 0,25 на сто, казва още той.
Дамаскинов прогнозира, че ще има такива големи сделки, които ще увеличават пазара и ако няма необходимият брой станции за тях, проблемът ще стане изведнъж изключително сериозен.
Лизинговите компании ще бъдат основен участник в електрическата мобилност, смята той и обяснява, че това е така, защото идеята на лизинговия бизнес е да помогне на клиенти, които нямат достатъчно средства, а електрическите автомобили още доста години ще бъдат по-скъпи от останалите.
По линия на Европейския съюз има много сериозен натиск портфолиото на лизинговите компании да се ориентира към електрическата мобилност, казва още той. Освен това браншът ще може да лизингова не само електрически автомобили, но и всичко свързано с тях - батерии, зарядни станции.
Българската асоциация за лизинг участва в работни групи по проекта за Закон за електрическата мобилност, който включва изисквания за изграждане на зарядни станции както в локалната общинска мрежа, така и по магистрали.
"Това е изключително важно да се случи, но върви и с реформа, свързана с електроразпределителните дружества и въобще с доставката на ток. Защото, ако ние дадем правилата на колко автомобила колко станции трябва да се изградят, е добре, но ако тези станции няма кой да ги захрани с ток и нямаме задължения за електроразпределителните дружества незабавно да ги присъединяват, остава норма, която няма как да бъде реализирана", коментира Дамаскинов.