Когато Министерството на финансите на САЩ и Националната асоциация за рисков капитал се уговарят за конферентен разговор в петък след фалита на Silicon Valley Bank, повече от 1000 души се включват в него. Всички те са представители на американски фирми за рисков капитал. И само броят им в този конферентен разговор показва какво е настроението: развълнувано.
Това са дните, в които Silicon Valley Bank (SVB), „домашната“ банка на всички тях, се плъзга в хаос. И часовете, в които много инвеститори в технологичния сектор започват да се досещат колко много от парите им са заложени на карта.
В края на краищата всички те имат в портфейлите си компании, чийто капитал би бил застрашен от евентуалната несъстоятелност на SVB. Това е ситуация, за чието създаване самите те са допринесли - защото цялата индустрия първо е инвестирала голяма част от парите си в една банка, а след това квазиколективно е решила внезапно да ги изтегли. И все пак ситуация, която ги кара да изглеждат безпомощни.
1,2 милиона долара на секунда
Защото сривът на SVB не е най-големият, но вероятно е най-бързият в историята на САЩ. Как е могъл да се случи? Според анализатора Скай Канавс това е било "класическа банкова паника". Много клиенти на дадена банка едновременно губят доверие в институцията и искат да изтеглят депозитите си.
Феноменът е добре познат, но скоростта е нова: британският експерт по рисков капитал Дейвид Вогел изчислява в LinkedIn, че по време на десетчасовото работно време на SVB е трябвало да бъдат теглени средно по 1,2 млн. долара в секунда.
Случаят хвърля светлина и върху рисковете на банките в цифровата ера: клиентите са свързани помежду си в реално време чрез канали като Twitter, но и WhatsApp. Онлайн банкирането им позволява да задействат трансакциите мигновено. Това може да доведе до срив на банка за 200 млрд. евро в рамките на часове - поне ако клиентите ѝ са толкова добре свързани, колкото тези на SVB.
Иван Армстронг, един от авторите на бизнес бюлетина Napkin Math, написа в Twitter по време на спасяването на банката: „За първи път виждаме масово източване на банкови сметки, предизвикано от социалните медии". И предупреди: „Ако вашата клиентска база е активна в Twitter, това може да ви се случи също толкова лесно“.
Екип от репортери в Силициевата долина, Ню Йорк и Германия на Handelsblatt разговаря с над 20 основатели и инвеститори в рисков капитал. Това дава възможност на германската медия да проследи първия банкрут, предизвикан от социалните медии.
Четвъртък, 23 февруари
Авторът Бърн Хобарт разглежда основните проблеми на банката в новия брой на бюлетина The Diff, посветен на технологиите и финансите. Сред тях е, че тя е инвестирала парите на клиентите си от стартиращи компании в облигации с дълъг срок на погасяване. Но сега, поради трудната среда, повече компании се нуждаят от капитал, отколкото други внасят. По онова време в отчетите на банката има бележка под линия: ако се наложи да продаде облигации в краткосрочен план, за да остане ликвидна, тя ще реализира големи загуби.
Also in today's newsletter: Silicon Valley Bank was, based on the market value of their assets, technically insolvent last quarter and is now levered 185:1. pic.twitter.com/gf3agXLoAE
— Byrne Hobart (@ByrneHobart) February 23, 2023
През февруари Хобарт дори вече се замисля за опасността от масово източване на банката - но самият той я смята за малко вероятна. В откъс от информационния бюлетин, който той разпространява и чрез Twitter, той пише: „За да се повлияе действително на ликвидността на компанията, би било необходимо абсолютно гигантска банкова паника". Но той не иска да изключи напълно подобен сценарий: „Технологичният свят е по-нежелаещ да рискува, отколкото преди", пише той. Никой не иска да изглежда параноичен, че ще бъде първият, който ще изтегли парите си, но и никой не иска да понесе последствията от това, че е последният.
Този ефект не бива да се подценява в индустрията: Инвеститорите, които днес се борят един срещу друг за една сделка, утре ще инвестират съвместно в друга компания. Основателите, които продават дялове в своите стартиращи предприятия, често реинвестират парите директно в по-млади компании. Преди всичко обаче в бързо развиващия се бизнес е важно да се наблюдава какво правят другите. По-специално, целият отрасъл е ориентиран към големите и добре познати фондове като Sequoia или Founders Fund на германо-американския инвеститор Питър Тийл.
Статията на Хобарт е била сигнал за събуждане за мнозина в бранша, казва един от инвеститорите пред Handelsblatt. Но когато на следващия ден одиторската компания KPMG подпечата без забележки отчета на банката, много от притесненията отново изглеждат неоснователни.
Сряда, 8 март
Това се променя рязко в сряда, 8 март. Тогава това, което Хобарт е определил като риск, се превръща в реалност: Silicon Valley Bank обявява, че трябва да набере пари в брой и затова е продала ценни книжа от портфейла си с облигации на загуба от 1,8 млрд. долара. Главният изпълнителен директор на SVB Грег Бекер влошава ситуацията, когато казва на инвеститорите в телефонен разговор: „Запазете спокойствие, не се паникьосвайте".
Това, което се случва след това, се проследява най-добре чрез туитове, имейли и чат съобщения. Особено показателна е група в Slack, включваща 100 американски основатели и рискови капиталисти. Твърди се, че новината за губещите продажби на SVB е била обсъждана там още в сряда. Но групата се изнервила едва когато на следващия ден цената на акциите на SVB рязко е спаднала.
преди 1 година Заради държавната грешка (прилагания, с много голям дефект метод за държавни финанси), винаги има срив на банка преди друг крах на банка. След това е с нов провал на банка и т. н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар