„Дигиталните плащания се развиха значително в България през последните години, а сега Маstercard стартира ежегодна оценка на пазара Digital Payment Index в страната и още шест европейски държави, посочи тя и съобщи, че България отбелязва 53 точки от 100 в индекса на Mastercard за 2021 г. и е съизмерима с останалите държави в проучването.
„Проучване на Mastercard в България е показало, че 54% от респондентите са заявили, че получават целия си доход по дигитални канали“, каза Хаджиянева и отчете, че 27% казват, че частично получават дохода си по банкова сметка, а 8% - изцяло в кеш.
Според нея докато делът на хората, които получават дохода си по дигитални канали, не се увеличи, това възпрепятства развитието на дигиталните плащания.
Изследването е включвало респонденти от различни по големина населени места в страната.
"Българският потребител намира безконтактните плащания за най-удобния начин за плащане и го класира като втори по сигурност след парите в брой. Българинът вече до такава степен обича да плаща безконтактно, че използва своята карта за малки покупки", разкри експертът.
Според Хаджиянева клиентите продължават да теглят „не малки суми от банкомати и обемите не се променят“.
"Тук е ролята на индустрията – да развием приемащата инфраструктура в малките градове, където тя все още не е добре развита. Ако говорим за делът брой ПОС трансакции спрямо брой трансакции на банкомат към 2022 г., 66% от трансакциите са били на ПОС терминал", съобщи експертът и потвърди, че през годините се наблюдава постоянен ръст на броя ПОС терминали и на броя търговски обекти, които приемат картови разплащания.
Хаждиянева очаква тенденцията да се ускори с навлизането на нови иновативни решения за приемане на картови плащания чрез всякакви Android устройства, които ще облекчат разходите на малките търговци.
Кога ще е следващото проучване на Mastercard?
Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да намерите тук.