Почти всички американски акции се възстановиха след дъното на мечия пазар по време на Covid-19 преди пет години. Цунамито от правителствени стимули и осъзнаването, че светът няма да се свърши точно тогава, бяха отговори за значителна част от ралито, пише The Wall Street Journal.
Акциите на някои компании се представиха особено добре именно заради пандемията. Въпреки че ръстовете се оказаха нетрайни, техните уроци за рекламната машина на Уолстрийт трябва да бъдат научени.
Пробиви като изкуствения интелект (AI), квантовите компютри, 3D принтирането подкрепиха ръста на доста акции. Те дават на експертите нещо, за което да говорят, на брокерите - следващото нещо, което да продадат, а на мениджърите на активи – повод да стартират нови фондове.
Компаниите, които се възползваха от пандемията, го направиха по начин, който изглежда глупав, ако се вгледаме внимателно, според медията. Инвеститорите третираха печалбите си от ралито през 2020 г. и 2021 г. сякаш ще са трайни.
Дори и това да беше възможно, конкурентите се нахвърлиха върху същите възможности. Компаниите, които продаваха търсени физически стоки по време на извънредната ситуация, на практика канибализираха собственото си бъдещо търсене.
Един пример е Wayfair W. Хората се оказаха затворени у дома, с парични стимули и спестявания. Част от тези пари се насочиха към онлайн търговеца на мебели, който получи по-голямо търсене, отколкото можеше да поеме. Година след дъното на пазара заради пандемията акциите на компанията поскъпнаха с 1367%. През 2024 г. обаче акциите са по-евтини, отколкото бяха през годината преди пандемията.
Производителят на спортно оборудване Peloton отчете 758% ръст на пазарната си капитализация заради увеличеното търсене на уреди за спорт у дома. Така пазарната стойност на компанията достигна почти 50 млрд. долара.
Акциите на компанията изтри почти всички печалби, като поевтинява с 96% спрямо достигнатия връх, след като се приключи със социалното дистанциране, а и други фитнес марки пуснаха онлайн предложения. Компанията освен това така и не отчете годишна печалба и анализаторите, анкетирани от FactSet, очакват спад на продажбите за четвърта поредна фискална година.
Възходът и падението на онлайн търговеца на стоки за домашни любимци Chewy’s не бяха чак толкова екстремни. Всички осиновени по време на пандемията домашни любимци са все още тук, но продажбите на компанията не помръдват.
Zoom се превърна в нарицателно по време на затварянията и акциите на компанията скочиха с повече от 700%, като пазарната стойност достигна над 160 млрд. долара. Печалбите на компанията обаче изостават сериозно, а монопол върху видеоконференциите няма – това е услуга, която други компании предоставят безплатно.
Някои други компании се възползваха отвъд временния скок на продажбите. Онлайн платформата Etsy например за известно време беше една от малкото възможности за закупуване на маски. След като търсенето им спадна рязко, платформата беше спечелила признание и нови клиенти за други артикули.
По същия начин DOCU на софтуерната компания Docusign се възползва от социалното дистанциране, за да лансира електронните си подписи. И двете компании се радват на ръст на продажбите оттогава, макар и не толкова силен. Акциите на Etsy и Docusign поевтиняха със, съответно, 85% и 71% спрямо пиковете заради пандемията.
Понякога съдбата на една компания наистина се променя за една нощ. Инвеститорите, които имат късмета да притежават акции, трябва да се върнат към основите – да оценяват бъдещите парични потоци. Ако е трудно да се допусне, че увеличението на цената отразява бизнес възможност, която е достатъчно голяма и устойчива, тогава следващата стъпка е ясна – взимате парите и бягате, преди другите да са се сетили за това.