IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Липсата на кадри е в основата на решението за преструктурирането на "Биодит"

Компанията работи по онлайн магазин за продажба на системата ѝ за отчитане на работното време на пазари в Европа

14:51 | 21.02.25 г.
Снимка: БФБ АД
Снимка: БФБ АД

Невъзможност да се намери достатъчно подготвен персонал стои в основата на решението на ръководството на „Биодит“ да преструктурира компанията и да я пренасочи от производство и поддръжка на хардуерни към софтуерни решения.

Това коментира основателят и главен изпълнителен директор на компанията Юлиан Софрониев на среща с инвеститори, провела се на 19 февруари 2025 г. Запис от срещата е публикуван в канала на компанията в YouTube.

Припомняме, че дружеството обяви в началото на февруари, че закрива, считано от 1 март, отдела за развойна дейност на хардуерни продукти, за да подобри финансовите резултати чрез развитие и продажба на софтуерни решения. Допълнителни приходи ще се търсят от продажба на лицензионни права, отделни компоненти или на цели линии от разработените и лицензирани хардуерни продукти.

Компанията се очаква към май-юни 2026 г. да пусне онлайн магазин за системата ѝ за отчитане на работното време, посочи Софрониев. Първоначалната идея е да се стъпи на 2-3 европейски пазара, а след установяването там да се пристъпи и към разширяване.

Липса на кадри

Софрониев обясни, че компанията не е успяла да намери достатъчно подготвени кадри за различни позиции. Дружеството няма производствен директор и технически съпорт, както и хора, които да може да изпраща да обучават партньори в чужбина.

По думите му са необходими хора за седем ключови позиции, за да може компанията да стане европейски играч в този сектор.

Работата с дистрибуторите и инсталаторите, с които „Биодит“ обяви, че ще си сътрудничи, не е облекчила процесите, защото те самите също нямат подготвени кадри за технически съпорт и инженеринг на сложни системи, добави той. По думите му в един момент дружеството се е превърнало в подизпълнител на дистрибуторите, които са искали готови решения за внедряване, и е трябвало само да ги изпълнява на практика.

Ситуацията е довела и до отказ на обекти. Компанията е отхвърлила запитвания на 3 обекта в Гърция и 1 в Турция, защото не може да организира екипи от България за работа на място. Поети са два обекта – вилно селище на о. Корфу, Гърция, което вече беше обявено като обект, по който ще се работи, и бутиков хотел в Солун, за който са организирани екипи.

Софрониев посочи, че с хардуерния бизнес и развойната дейност компанията е изградила сложна структура, но обслужвана от малък екип. Подготвените кадри за развойното звено за хардуер не са много и за тях се конкурират няколко компании на пазара.

Продуктите освен това са различни, което изисква различни бизнес модели и различни продажбени процеси, т.е. различни екипи. Управлението на всички екипи и различните продажбени методи е сложно и скъпо.

Софтуерен завой

Дружеството е направило анализ, преди да вземе решение да се откаже от развойната дейност в хардуера. Решението е компанията да се съсредоточи върху линиите, които изискват минимални развойни разходи и инвестиции, продуктови линии с повтаряем бизнес и приходи, които могат да се унифицират в един бизнес модел, коментира Юлиан Софрониев.

Той подчерта, че през миналата година софтуерните решения на „Биодит“ са генерирали над 150% ръст на приходите, които се формират от абонаменти (месечни или годишни). Според него това ще позволи за кратък период от време компанията да се стабилизира и ще получи бърза скалируемост.

Той посочи, че софтуерът няма нужда от инженеринг и съпорт, продава се и по-лесно по целия свят. В момента се работи по определянето на точните пазари, на които ще стартира тази дейност, правят се и финалните настройки, тестове и интеграции на онлайн магазина.

С постигането на растеж ще се планира увеличаване и на софтуерния екип. Софрониев увери инвеститорите, че няма да се увеличават разходите, преди да е постигнат ръст на приходите и да се вижда реален растеж на пазарите.

Очакванията на изпълнителния директор на дружеството са приходите за 2025 г. да са поне същите като 2024 г., тъй като има сделки, които трябва да се доизпълнят, ще се обявят и още няколко сделки отпреди преструктурирането на компанията.

Софрониев подчерта, че дружеството разполага с ликвидност за 26-30 месеца и засега не се планира набиране на капитал. След валидирането на първите европейски пазари, където компанията планира да продава софтуер, ще се прецени дали тя ще може сама да поеме разширяването на допълнителни пазари, или ще се търси допълнителен капитал.

В последната година акциите на „Биодит“ поевтиняват с над 40%, а пазарната капитализация достига близо 10,6 млн. лева.

Свързани компании:

Биодит АД(BDT)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:51 | 21.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още