Приходите и печалбата на куриерската компания „Спиди“ АД продължават да се увеличават и за последното тримесечие, и за годината. За първи път обаче дружеството отчита спад на приходите от външните пазари. В предходните няколко тримесечия компанията предупреждаваше за намаление на пратките за и от Централна Европа, но съседните Гърция и Румъния издърпваха сегмента на положителна територия. Инфлацията, която свива потреблението, и засилената конкуренция от нови играчи обаче заплашва да промени това, особено за Румъния.
Приходите от дейността на куриерската фирма за цялата 2024 г. достигат почти 365,9 млн. лева при над 312,4 млн. лева за 2023 г., което е с малко над 17% повече на годишна база, показва индивидуалният ѝ отчет за периода октомври-декември 2024 г., публикуван на сайта x3news.com.
Само за последното тримесечие на 2024 г. компанията реализира близо 102 млн. лева при 93,4 млн. лева за последното тримесечие на 2023 г., което е с малко над 9% повече на годишна база.
Общите приходи на дружеството, които включват получените дивиденти и лихви, достигат почти 369,8 млн. лева за отчетния период при 315,9 млн. лева година по-рано, или със 17% повече.
По-голямата част от приходите на „Спиди“ се формират от куриерските услуги, като достигат 357,5 млн. лева към края на 2024 г. при 305,4 млн. лева към края на 2023 г., също със 17% повече на годишна база. Принос за приходите има вливането на „Геопост България“ и „Рапидо експрес енд лоджистик“, чийто приходи се отчитат в „Спиди“ от датата на вливането 23 май 2023 г.
Увеличението, според доклада на компанията, се дължи на по-големия брой обработени пратки. Броят превозени пратки за полугодието е 59,2 млн., с 24,2% над предходната година, и изпреварва темпа на ръст на приходите.
Международните пратки от/до България спадат спрямо предходната година, като реализираният ръст при международните доставки от 32,2% на годишна база през 2024 г. се дължи на консолидацията на „Геопост България“ и на увеличения трафик от/до Гърция, която е от най-бързо растящите сегменти.
Компанията продължава да инвестира в офисите и автоматичните станции в страната. От средата на миналата година се ускорява разширението на мрежата от автомати и към края на годината те достигат 430 броя, от които 235 са инсталирани през последното тримесечие. Така мрежата от точки за доставка на „Спиди“ достига 920 броя.
Инвестициите в дълготрайни активи през отчетния период са 41,2 млн. лева. С разширението на дейността на компанията се увеличава размерът на наетите логистични площи (21,9 млн. лева). През последното тримесечие на 2024 г. има ръст и на инвестициите в транспортни средства (8 млн. лева). Инвестициите в оборудване достигат 8,8 млн. лева, като това са основно автоматичните станции.
Основните разходи са за подизпълнители и възнаграждения, които формират близо четири пети от оперативните разходи. Техният размер до голяма степен е обвързан с броя обработени пратки. През 2024 г. разходите за подизпълнители растат с почти 23% до 166 млн. лева в сравнение със 135,3 млн. лева през 2023 г.
Разходите за възнаграждения нарастват с 16% до 82 млн. лева от 70,1 млн. лева година по-рано, но ръстът се компенсира от увеличената производителност предвид засилената автоматизация.
Разходите за материали се понижават с малко над 7%. Около половината от разходите за материали се формират от горива – 6,5 млн. лева през 2024 г., като намаляват с под 2% на годишна база.
Дружеството реализира печалба от 42,5 млн. лева към края на 2024 г. при малко над 37 млн. лева към края на 2023 г., или с 15% повече на годишна база.
В последната година акциите на „Спиди“ поскъпват с почти 48%, а пазарната капитализация на дружеството приближава 1,1 млрд. лева.
Свързани компании: