През ноември вносът на петрол в Китай е достигнал 14-месечен връх и е с малко над 14% повече спрямо ноември 2023 година, показват данните на митническите власти през миналата седмица. Този ръст окуражи пазарите, но според анализатора на Ройтерс Клайд Ръсел това все още не може да бъде ориентир за търсенето на петрол във втория по големина вносител на суровината.
Причината е, че с много голяма вероятност увеличените количества петрол всъщност са отишли за запаси. Анализаторът цитира данните на статистиката от днес (16 декември), според които рафинериите в страната са преработили 58,5 млн. тона петрол, или 14,2 млн. барела на ден през ноември. Това е с 0,2% повече спрямо миналия ноември и е едва първият за последните седем месеца, когато в Китай се произвеждат повече горива на годишна база.
Местният добив на петрол се увеличава също с 0,2% до 4,2 млн. барела на ден, а като се добави и вноса (11,8 млн. барела) китайските рафинерии са разполагали с малко над 16 млн. барела на ден петрол. Това означава излишни към 1,8 млн. барела дневно.
Дори и част от тези количества да са насочени към предприятия, които не се обхващат от статистиката, е видно, че Китай се е възползвал от по-ниските цени на петрола и е напълнил складовете си, пише още Ръсел.
По негови данни за първите 11 месеца на годината средно на ден има излишък от 1,12 млн. барела, или с 360 хил. барела повече спрямо същия период на 2023 година.
През последните месеци търсенето на горива в Китай намалява на фона на все по-големия брой електромобили и преминаването на камионите на пропан бутан.
Статистиката на пазарите сочи, че през септември, когато вероятно са договорени количествата за ноември, цената на сорта Брент достигна средно 69 долара за барел - значително намаление спрямо около 88 долара през летните месеци.