EuroBridge като мост към Европа
България на теория е закачена към капиталовите пазари на света, но на практика не е и това се видя при качването на „Шелли груп“ на Франкфуртската борса, а после и на XETRA, коментира Николай Мартинов от IMPETUS Capital.
По думите му тази политика трябва да е държавна – инструментът е създаден, но трябва да се развие, добави той. Според него Европа не знае за нас, навън сме тотално непознати и трябва много да се работи, за да се разбере, че в България има интересни компании, които създават стойност.
По думите на Мартинов българите традиционно инвестират в имоти, но никой не знае, че може да печели от борсата. „Доходността на капиталовия пазар е голяма тайна“, добави той, като посочи, че „борсата трябва да си продава стоката“.
Димитър Димитров, изпълнителен директор на „Шелли груп“ – единствената българска компания, която засега се търгува на сегмента EuroBridge, коментира, че листването е било дълъг процес, но в резултат са увеличени значително обемите на търговия с акции на компанията от български и чуждестранни инвеститори. Над 15% от общия капитал се държи от небългарски инвеститори, закупили акциите през капиталовите пазари, добави той.
Според него пътят на дружеството е бил дълъг, то е трябвало да докаже, че е достатъчно иновативно и сигурно за инвестиция, че има достатъчно потенциал. Крайният резултат е изграждане на доверие и допълнителна репутация.
Снимка: Investor Media Group
Пазарът на малките и средни предприятия beam – платформа за привличане на емитенти
Николай Мартинов добави, че beam пазарът стои в основата на това да се привличат добри компании на регулиран пазар на БФБ, които в един момент да преминат на EuroBridge.
„Процесът ще е бавен, но ще се случи. Трябва да убедим компаниите, че на пазара има правила, ликвидност, инвеститори, готови да се доверят, така че да се създаде следващия еднорог. Пазарът е нерекламиран, трябва да работим за неговото популяризиране“, посочи той.
Владимир Джиджишев от „Глобал Гейминг Солюшънс“, която предстои да проведе IPO на 4 декември, коментира, че БФБ е основен партньор за бъдещия растеж на компанията, привличането на инвеститори и изпълнението на целите ѝ.
Джиджишев посочи, че компанията оперира реално от април 2023 г. и вече е привлякла трима американски инвеститори. Тази година се отчита ръст от 2000% на оборота, продадени са 500 хил. лотарийни билета, а целта за 2025 г. е достигане на оборот от 2,5 млн. лева и навлизане на международни пазари.
По думите му публичността около листването на пазар beam е изиграла ключова роля за дружеството. Заради вниманието на медиите компанията е получила запитвания от други страни за технологията ѝ и разпространението ѝ там, обясни той.
Той посочи, че ако един стартъп няма амбициозни цели и не вземе голяма инвестиция, конкурент ще навлезе на пазара и ще го изпревари.
Публичността като инструмент на бизнеса
Костадин Йорданов от Wiser Technology („Бианор Холдинг“ АД) посочи, че пазарите дават възможности за по-систематичен достъп до финансиране от голям кръг инвеститори.
Според него акциите са ликвиден инструмент, който компаниите могат да ползват, за да постигат бизнес цели. Той подчерта, че се улесняват придобиванията, тъй като компанията получава видима оценка, осигурява се ликвидност, а ликвидността ангажира по-широк кръг хора с успеха на дружеството (партньори, клиенти, служители и т.н.). Така се изгражда доверие и се дава видимост на компанията.
Костадин Йорданов посочи три заблуди за капиталовите пазари. Първата е, че да си публична компания е цел, а то е инструмент и е началото на пътя, посочи той. Втората е, че цената на акциите е нещо, което трябва активно да се следи и управлява, а тя е следствие на фундамента на компанията. Според него мениджмънтът трябва да се фокусира върху управлението на бизнеса. При добро управление и развитие на компанията ще последва и ръст на пазарната капитализация, добави той.
Третата заблуда е, че листването на борса ще постигне добри ефекти от гледна точка на публичен и медиен интерес към компанията и доверието на партньорите ѝ. Това, според него, изисква много работа и активна комуникация, а не е факт сам по себе си.
Генерални партньори на Investor Finance Forum 2024 са Fibank и Freedom24.
Основни партньори на събитието са Асоциация за отговорно небанково кредитиране, MFG, Amundi, Българска фондова борса, ЮГ Маркет ЕАД, Shelly Group, Activ Trades, ЕЛАНА Финансов Холдинг, УД "Компас Инвест" АД.
Партньори на събитието са и Аларик Секюритис, ПОК „Доверие”, Bulmint, Belayer, BenchMark, Impetus Capital, ИП Карол, Global Gaming Solutions, Impact Capital, Wiser, BG Web и ЦКБ Асетс Mениджмънт ЕАД.
Investor Finance Forum се осъщестява и със съдействието на Столето, Devin, LATE CAFÉ & ROASTERY, Vinopoly, White Bite Catering, J Point Group, Vidas и DiKa.
Институционални партньори на Investor Finance Forum 2024 са BESCO, Българската финтех асоциация, Sofia Tech Park, Висшето училище по застраховане и финанси и Френско-българската търговска и индустриална камара.
Медийни партньори на конференцията са Bloomberg TV Bulgaria, списание Bloomberg Businessweek Bg, Dnes.bg, Money.bg, списание Business BGlobal, SeeNews.bg, Dir.bg, Банкеръ, в. „Стандарт”, Smartmoney.bg, Moitepari.bg.
преди 1 месец В ерата на електронната търговия е абсурдно всяка държава в ЕС да си има собственна борса. отговор Сигнализирай за неуместен коментар