За проблемите с птичия грип и дивидента говори Георги Бабев, изпълнителен директор на „Градус“ АД.
Г-н Бабев, огнище на птичи грип в Ямболско коства очаквани загуби на „Градус“ АД в размер на 25 млн. лв. Потвърдиха ли се очакванията и каква е ситуацията до момента?
- Ситуацията действително е сложна. Загубите, които се очертават, може би ще надхвърлят 30 млн. лв. Въведена бе и забрана за износ на еднодневни пилета, което допълнително усложнява средата, в която оперираме. Очакваме възстановяване и нормализация в рамките на поне година и половина, което не е малък период за конкурентен бизнес като нашия. Разбира се, всичко това има и числово измерение - приходите и печалбите ще се свият в средносрочен план. Но това са закономерни последствия от такъв тип форсмажор.
Георги Бабев е завършил специалност „Международни финанси и търговия“ в University of Portsmouth и притежава MBA от University of Wales Institute Cardiff. Инвестиционната общност го познава като портфолио мениджър, част от екипа на ПОД „Алианц България“.
През 2017 г. поема длъжността финансов директор в групата на „Градус“ АД, а малко по-късно става и член на Съвета на директорите на дружеството.
През 2023 г. е избран за изпълнителен директор на „Градус“ АД.
Как ще се предпазите в бъдеще и може ли да се избегне подобен проблем?
- Никой в нашия бранш не е застрахован от това заболяване при птиците. Има достатъчно подобни примери с големи европейски производители. Нашата задача е да сме винаги готови за негативни сценарии и да успяваме да реагираме рационално, извличайки максимума, дори от неблагоприятната ситуация. Политиката на компанията е да не се пестят ресурси по отношение на превенция и да сме максимално готови според възможното.
Тук важна е ролята и на държавата, която да преосмисли ваксинацията против инфлуенца. Прави впечатление, че в държавите, в които е въведена, случаите на огнища на птичи грип намаляха драстично.
През лятото обявихте внушителна инвестиционна програма. Какво се променя сега и ще бъде ли орязана или преустановена?
- Инвестициите са начинът, по който растем органично. Убеждението ни е, че трябва да ги има постоянно и да са стратегически насочени. По-скоро в случая говорим за забавянето на темпа на извършването им, а не за отлагане или редуциране на размера им. Това, което се отлага, е изплащането на дивиденти. Те бяха планирани след 2026 г. При така създалата се ситуацията се налага отлагане за след 2030 г. Трябва да отчитаме и внедряване на ESG критериите, които налагат огромни инвестиции с цел компанията да отговаря на нормативните критерии.
Кажете малко повече за ESG критериите?
- Като публично дружество, отговарящо на критериите за отчитане по CSRD, сме задължени да въведем всички изисквания, наложени от директивата и регулаторната ESG рамка в ЕС. Това са сериозни разходи за инвестиции в отопление, климатизация, водна и електрическа инфраструктура и други. Налага се да правим инвестиции, с които да отговорим на европейските изисквания и закони. Разбира се, при тях водещо не е допълнителна възвращаемост за компанията, а съобразяването с политическата и правна рамка. Става дума за огромни капиталови разходи, които допълнително натоварват себестойността на продуктите ни и намаляват маржовете на печалбата на компанията.
В допълнение, има административни изисквания за “нефинансова отчетност“, които водят до нови разходи за консултантски и допълнителни одиторски услуги. Сумите са внушителни и всеки лев трябва да го насочим правилно, за да спазим баланса между една изискваща и сложна регулаторна среда и благосъстоянието на нашите акционери.
Можете ли да бъдете по-конкретни какво налага отлагането на изплащането на дивидентите за акционерите?
Отново ще подчертая, че инвестициите са основен стълб на растеж в нашия бизнес модел. Компанията трябва да се развива постоянно. При покачващи се лихви и несигурна среда както у нас, така и в световен мащаб, ще залагаме на инвестиции, финансирани със собствени средства. Това е устойчивият подход и съм убеден, че акционерите осъзнават добавената стойност и сигурност, която един такъв умерен подход им гарантира във времето. Припомням, че отчетохме загуба от 20 млн. от презапасяване със зърнени култури при едно от нашите дъщерни дружества, с чието ръководство имахме несъгласия. Пътищата ни се разделиха и след като стъпихме на изцяло професионален мениджмънт, резултатите не закъсняха.
Какви са очакванията за резултатите на компанията в тази динамична среда, в която се намирате?
За деветмесечието очакваме рекордна печалба в размер на 40 млн. лв. Такава печалба компанията не е постигала никога в историята си, още повече за 9 месеца. Покриването на загубите в "Градус-3" и загубите, които ще претърпим от случилото се, налагат отлагането на дивидентите за по-дълъг период, ако искаме да изпълним мащабната инвестиционна програма, която обявихме. За съжаление, повторение на тези резултати, които постигнахме тази година, не можем да очакваме по-рано от 2027 г. Разбира се, ние сме умерени оптимисти и съзнаваме, че това е част от бизнеса ни. След случилото се трябва да сме наясно, че плодовете ще ги берем на по-късен етап. Работим в посока максимално бързо да преодолеем предизвикателствата, пред които сме изправени.