Първичните публични предлагания (IPO) в Европа тази година средно дават положителни резултати, като поскъпващите акции на малък брой компании прикриват широко разпространената предпазливост сред инвеститорите към компаниите с наскоро листнати акции, пише Bloomberg.
Европа отчита скромно възстановяване на IPO обема през последните месеци, докато пазарът се подобрява. Летвата за компаниите, които искат да започнат да се търгуват на борсата, обаче остава висока, тъй като инвеститорите предпочитат по-предсказуеми, печеливши бизнеси пред бъдещи обещания за растеж.
Средно акциите на компаниите, листнали акциите си през 2024 г. чрез IPO-та, са поскъпнали с около 10%, до голяма степен заради силно представяне на шепа дружества като Galderma Group, CVC Capital Partner и Renk Group, показват данни, събрани от Bloomberg.
Въпреки това около половината от сделките с първични продажби на акции през 2024 г. се търгуват под цената на IPO, включително Puig Brands, което бе най-голямото предлагане на акции в Европа за годината, набирайки 2,7 млрд. евро. Данните включват предлагания на компании на европейски борси, които са набрали над 100 млн. долара, без да се включват глобални депозитарни разписки.
Общо компаниите са привлекли над 19 млрд. долара от първични продажби на акции на европейските борси от началото на годината – увеличение от 44% на годишна база, сочат данните на Bloomberg.
Източник: Bloomberg
Някои от най-успешните IPO-та за тази година са бизнеси, опитали да излязат на борсата по-рано и завърнали се с по-добри от очакванията отчети при атрактивни оценки, казва Алекс Бриис, мениджър капиталови пазари в Schroders.
„Не сме на пазар, на който хората се впускат в IPO-та“, казва Брийс. „Инвеститорите остават дисциплинирани, внимателно разглеждайки всяка сделка в полза на по-качествените компании, които излизат на пазара при разумни оценки“.
Сред сделките от този месец стойността на акциите на Zabka Group във вторник се колебаеше около 2% над цената на IPO от 21,50 злоти за брой. Акциите на гиганта в сферата на магазините за бързооборотни стоки се възстановиха от срива от цели 11% след дебюта благодарение на първата оценка „купува“ от UBS Group и включването им в показатели за компании със средна капитализация.
Въпреки това слабото представяне на акциите на Zabka могат да намалят IPO активността във Варшава. Според инвеститорите опасенията за слабата европейска икономика също могат да повлияят на настроенията.
„Пазарът на нови публични предлагания след IPO-то на Zabka не изглежда окуражаващо“, коментира Адам Лукойц, главен инвестиционен директор във варшавската TFI Allianz Polska. „Възможно е инвеститорите да са загрижени за състоянието на полската и европейската икономики. Съществува и несигурност около изборите в САЩ“.
В Обединеното кралство акциите на производителя на протеинови шейкове Applied Nutrition се търгуват под емисионната си цена от 140 пенса за акция, когато набра 157,5 млн. паунда (205 млн. долара). Това контрастира с технологичната група Raspberry Pi Holdings, чиито акции са поскъпнали с 29% от дебюта им на борсата в Лондон през пролетта.
Испанската Puig, собственик на марки за красота като Paco Rabanne и Charlotte Tilbury, се затруднява да се възстанови след разочароващия отчет през септември. Зависимостта на сектора от Китай може да се е отразила на цената на акциите на Puig, казва Наталия Агире, ръководител на отдела за проучвания и стратегии в базираната в Мадрид Renta 4 Banco.
Резултатите от европейските IPO-та отразяват не само динамиката на компаниите, но и въпроси, свързани с търсенето на по-широкия пазар, казав Джеймс Роу, съ-ръководител на капиталовите пазари в Обединеното кралство в адвокатската кантора A&O Shearman.
„Трябва да се разгледа и наличното търсене“, добавя той. „В Европа например се обсъжда доколко достатъчен е местният капитал, по-специално пенсионният, и как да се увеличи наличният капитал“.