Европейските компании вероятно са увеличили печалбата си за пръв път от пет тримесечия, но опасенията за силата на потребителските и икономическите перспективи хвърлят сянка върху сезона на отчетите за второто тримесечие.
Според данни на LSEG очаква се общата печалба на компаниите за второто тримесечие да се е увеличила с 4,3% на годишна база – първият тримесечен ръст от периода януари-март 2023 г. Почти 55% от резултатите надвиват оценките на анализаторите, до голяма степен в унисон с типично тримесечие.
Ройтерс очертава пет ключови извода от сезона на отчетите в Европа.
Пропуските се наказват
Европейските компании, които не успяха да изпълнят очакванията, биват наказани.
Медианната еднодневна реакция при цените на акциите за компаниите, които не са отговорили на прогнозите с финансовите си резултати, е спад от 4,4%, докато ръстът в обратния случай е само 2%, показва проучване на Morgan Stanley.
„Причината Европа да има това отрицателно отклонение на цените към отчетите, което в един момент беше доста непропорционално в дългосрочен исторически план, е в настроенията за избягване на риска поради неотдавнашния пазарен страх“, коментира главният стратег на Morgan Stanley за европейски пазари Марина Заволок, отбелязвайки обаче, че отрицателното изкривяване започва да намалява.
Циклични срещу защитни акции
Инвеститорите започнаха да се пренасочват от циклични акции в защитни през април – тенденция, която се ускори през последните седмици, сигнализирайки, че се очаква по-слаб растеж.
Сектори като автомобили и пътувания и отдих обикновено отчитат ръст или спад в унисон с икономическата активност, а инвеститорите обикновено виждат сектори като комунални услуги, потребителски стоки и здравеопазване като по-сигурен залог по време на спад.
Кошница от европейски циклични акции е нараснала с 2,2% от средата на април, което е по-лошо от защитните, които бележат ръст от 10% през същия период.
„Предвид опасенията за твърдо приземяване, лошото представяне на цикличните инструменти може да не е напълно приключило“, казва ръководителят по европейската капиталова стратегия в Barclays Еманюел Кау.
Акциите на германските автомобилни фирми BMW и Volkswagen поевтиняха до многогодишни дъна през август, тъй като слабото търсене натежа.
„Автомобилният сектор е образец на отдръпване от циклични акции в Европа“, казва Андреас Брукнер, стратег по европейските капиталови пазари в Bank of America Global Research. „Секторът имаше катастрофални няколко месеца по отношение на представянето, включително редица предупреждения за печалба от водещи компании“.
Удар върху луксозния сектор
Предупреждения за печалбата от Burberry, Swatch, Hugo Boss и други имена в луксозния сектор се дължат основно на слабо представяне в Китай. Мамта Валеча, анализатор за потребителските стоки в мениджъра на активи Quilter Cheviot, казва, че разходите за луксозни стоки там са с около 20% под нивата отпреди Covid.
Това попари надеждите за възстановяване на втората по големина икономика в света през второто полугодие.
„Всяко подобрение в потребителските настроения в Китай ще трябва да дойде чрез политически усилия, насочени към потреблението“, каза Валеча. „Това може би ще доведе до силно възстановяване на търсенето на луксозни стоки след две години или повече на икономии“.
Банките берат плодовете на високите лихви
Европейските банки, засегнати от изключително разхлабената парична политика през последното десетилетие, най-накрая излязоха напред благодарение на неотдавнашния скок на лихвите.
Печалбата на сектора е нараснала с над 15% през второто тримесечие в сравнение с 13% през първото, според данни на LSEG.
„Повечето сектори отчитат нетни понижения в този момент, но европейските банки и финансови компании все още виждат нетни повишения“, казва Дейвид Громан, глобален стратег на Citi. „Това е един сектор, в който импулсът от отчетите все още изглежда много силен в сравнение с останалата част от пазара“, допълва той.
Европейските банкови акции поскъпнаха до най-високото си ниво от девет години през юли. Те поевтиняха в началото на август, тъй като опасенията за рецесия в САЩ обхванаха пазарите, но все още бележат ръст от над 12% от началото на годината, надминавайки увеличението на по-широкия пазар.
Трудности за технологичните компании
Технологичният сектор е с най-голям отрицателен принос за ръста на печалбите в Европа през второто тримесечие, със спад на печалбата от почти 30% спрямо същия период преди година, показват данните на LSEG.
Но голяма част от очаквания растеж за тази година е отложен за по-напред през 2025 г. и анализаторите остават оптимистични.
ASML, най-голямата технологична компания в Европа, отчете спад от 19% на нетната печалба през тримесечието, но главният ѝ изпълнителен директор каза, че 2024 г. е „година на преход“, очаквайки силна 2025 г.
„Европейските технологични компании имаха по-лош импулс за корекция на [очакванията за] печалба от останалата част от света, така че има нещо, което се случва конкретно в европейския растеж, което изглежда малко по-различно от другаде“, казва Громан от Citi.
„Все още се очаква растеж от около 40% през следващата година, така че това трябва да е един от най-бързо развиващите се сектори и затова все още харесваме европейските технологии“, добавя той.