IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

63% от портфолиото на Уорън Бъфет са инвестирани в 3 компании - кои са те?

Към края на първото тримесечие Berkshire е държала акции в 44 компании и два борсово търгувани фонда

16:13 | 21.06.24 г.
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Alex Wong/Getty Images
Снимка: Alex Wong/Getty Images

Сред инвеститорите милиардери на Wall Street известният като „Оракула от Омаха“ е класа сам по себе си.

Откакто става главен изпълнителен директор на Berkshire Hathaway през 1965 г., Уорън Бъфет отчита агрегирана възвръщаемост от акциите клас А на компанията от 4 940 000% към края на сесията от 13 юни. За сравнение, основният индекс S&P 500 се доближава до обща възвръщаемост, включително изплащаните дивиденти, от 36 000% за същия период, пишат от консултантската инвестиционна компания The Motley Fool.

Затова и не е случайно, че подаваните документи на компанията за акциите, които купува, продава и задържа, са толкова силно следени. Към края на първото тримесечие Berkshire е държала акции в 44 компании и два борсово търгувани фонда.

Макар това да звучи като добре диверсифицирано портфолио, всъщност е далеч от истината. Бъфет и водещите му помощници контролират силно концентрирано портфолио. Към края на сесията на 13 юни 63% (243,4 млрд. долара) от портфолиото за общо 388 млрд. долара на Berkshire Hathaway са инвестирани в три компании.

Apple: 169,1 млрд. долара (43,5% от инвестираните активи)

От известно време технологичният гигант Apple формира най-голям дял в инвестираните активи, които Уорън Бъфет управлява в Berkshire. Дори след като продаде почти 116,2 млн. акции на Apple през първото тримесечие заради данъчни цели, последното поскъпване на книжата увеличи тежестта им в инвестиционното портфолио на компанията до почти 44%.

Вероятно има три основни причини, поради които Бъфет предпочита Apple и я нарича „по-добър бизнес от всеки друг, който притежаваме“.

Първият катализатор е свързан с човешкото поведение. Бъфет открито признава, че изобщо не разбира как работи iPhone, но има добро усещане за човешкото поведение.

Apple има изключително лоялна база, която явно винаги е готова да купува продуктите на компанията. Откакто представи 5G версия на iPhone през четвъртото тримесечие на 2020 г., компанията държи поне 50% дял от пазара на смартфони в САЩ.

Второ, Бъфет и екипът му вероятно оценяват иновациите и управлението на главния изпълнителен директор Тим Кук. Отвъд еволюцията на физическите продукти, Кук насочи компанията към няколкогодишен преход към абонаментни услуги с по-висок марж.

И трето предимство е изключително силната програма за капиталова възвръщаемост. Освен 15-те млрд. долара, които акционерите получават от дивиденти на годишна база, компанията е купила обратно акции за 674 млрд. долара от началото на 2013 г.

Bank of America: 40,5 млрд. долара (10,4% от инвестираните активи)

Втората звездна акция, която държи значителен дял в портфолиото на Berkshire, е банковият гигант Bank of America. Над 1 млрд. акции на BofA, притежавани от компанията на Бъфет, се равняват на пазарна стойност над 40 млрд. долара.

Няма сектор, който Бъфет да не обича повече от финансовия и има простичка причина за това.

Бъфет и екипът му добре знаят, че икономическите спадове и рецесии са нещо нормално в дългосрочния икономически цикъл. Но вместо глупаво да се опитват да уцелят времето, когато те ще случат, Бъфет и сие трупат в портфолиото циклични бизнеси, които могат да се възползват от дългоочакваните икономически ръстове. Разширените периоди на икономически ръст ще позволят на акциите на банките да разширяват кредитните си портфейли и да обират печалбата лихвения доход.

Говорейки за лихвен доход, няма друга банка, която да е по-чувствителна на промени в лихвите, от Bank of America. С настоящия агресивен цикъл на затягане на основните лихви от Федералния резерв, лихвеният доход на BofA е нараснал повече от всяка друга инвестиционна банка.

Друг по-малко известен катализатор за акциите на BofA са инвестициите ѝ в дигитализация. Към края на март приемането на дигиталното банкиране сред домакинствата е нараснало до 76%, с 6 пр.п. повече спрямо същия период на 2021 г. В същото време 50% от потребителите заеми са били изпълнени онлайн или чрез мобилно приложение. Дигиталните трансакции са значително по-евтини за BofA, отколкото на място или по телефона и би трябвало да дава тласък на оперативната ефективност.

Освен това Bank of America предлага стабилна програма за капиталова възвръщаемост, когато икономиката на САЩ е здрава. Berkshire е прибрала почти 1 млрд. долара печалба от годишни дивиденти от дела си в банката.

American Express: 33,7 млрд. долара (8,7% от инвестираните активи)

Третата компания, която заедно с Apple и Bank of America формират 63% от портфолиото на Berkshire, е гигантът в кредитните услуги American Express. Компанията на Бъфет притежава акции на AmEx още от 1991 г.

Аргументът за притежаването ѝ, както и при BofA, се върти около цикличността на бизнеса. От 12 рецесии, през които са преминали САЩ от края на Втората световна война насам, девет са продължили по-малко от година, а нито една не е надвишила 18 месеца.

За сравнение, повечето пъти разширяването на икономиката е продължило няколко години, като два периода на растеж достигат 10-годишна граница. Компаниите, които зависят от растежа на потребителските и корпоративните разходи, като AmEx, се възползват изключително от това несъответствие между рецесии и разширяване.

Една от основните причини American Express да е толкова феноменална инвестиция в продължение на толкова много десетилетия е желанието ѝ да участва и от двете страни на трансакциите. Към момента компанията е на трето място сред обработващите плащания по обем на покупки в мрежата с кредитни карти в САЩ. Това позволява на компанията да генерира предвидими търговски такси във всякакъв икономически климат.

American Express обаче е и кредитор. Има способността да генерира годишни такси и приходи от лихви от своите картодържатели. Въпреки че това излага компанията на възможността от просрочия по кредити и загуби по заеми по време на рецесии, тези спадове, както беше отбелязано, са краткотрайни.

Освен това American Express исторически се справя страхотно, привличайки картодържатели с по-високи доходи. Заможните картодържатели са по-малко склонни от средния американец да променят навиците си за пазаруване или да не плащат сметките си по време на периоди на икономическа несигурност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:46 | 21.06.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още