„Софарма“ АД приключва 2023 г. с ръст на приходите и печалбата, според индивидуалния отчет на фармацевтичната компания за последното тримесечие на миналата година, публикуван на сайта x3news.com.
По-мощен двигател на растежа е износът, докато приходите от вътрешния пазар растат по-бавно.
Приходите от дейността на дружеството към края на 2023 г. достигат над 282,2 млн. лева в сравнение с почти 239,6 млн. лева към края на 2022 г., което представлява ръст от почти 18% на годишна база.
От тези приходи над 246,8 млн. лева са от продажби на произведени лекарствени средства в сравнение с 228,4 млн. лева година по-рано, или с 8% повече на годишна база. В тези приходи е отчетен ефектът от вливането на дъщерното дружество „Биофарм инженеринг“ АД и са включени и постъпленията от възлагателно и контрактно производство (7,8 млн. лева за 2023 г.).
Общо 125,25 млн. лева от продажбите на „Софарма“ за 2023 г. са от продажби в Европа спрямо 117,3 млн. лева година по-рано, или с близо 7% повече на годишна база.
С най-голям дял са продажбите в Русия, като за текущия период те нарастват със 17,4%. Ръст се регистрира и в Молдова с 11%, в Сърбия с 2,8%, в Полша с 57,5% и в Чехия със 113,4%. Спад на продажбите се регистрира в Украйна с 21,4%, в Беларус с 19%, в Литва с 3% и в Латвия с 10,2%, отчитат от компанията.
Продажбите на вътрешния пазар са за почти 90,3 млн. лева към края на миналата година при 86,9 млн. лева към края на 2022 г., или с близо 4% повече на годишна база. Според данни на IQVIA „Софарма“ е 14-та от общия обем на българския фармацевтичен пазар в стойност и втора от продажбите в натурално изражение.
Приходите от другите пазари се увеличават с почти 30% спрямо 2022 г. до 31,3 млн. лева от 24,2 млн. лева в резултат на ръста на продадената продукция в страните от Кавказкия регион (Армения с ръст 23,4%, Грузия с ръст 24% и Азербайджан с ръст 69,7%), Узбекистан с ръст 6,1% и Виетнам с ръст на приходите от продажби от 111,9%. Същевременно продажбите в Казахстан намаляват с 3,4%, а в Монголия спадат с 3,7%.
Разходите на „Софарма“ към края на 2023 г. възлизат на почти 239,9 млн. лева в сравнение с 203,6 млн. лева година по-рано, като нарастват с почти 18% за една година.
Най-чувствително е увеличението при разходите за персонал – с 25% до 67,2 млн. лева за отчетния период в сравнение с 53,7 млн. лева година по-рано.
Разходите за материали се увеличават с 5% до 85,4 млн. лева към края на миналата година при 81,2 млн. лева към края на 2022 г., а за външни услуги – с 25% до над 45,6 млн. лева от 36,4 млн. лева.
Дружеството е направило и обезценки за над 6,1 млн. лева, но година по-рано са били за 10,7 млн. лева.
„Софарма“ приключва последното тримесечие на 2023 г. с печалба в размер на почти 47,9 млн. лева в сравнение с 36,6 млн. лева година по-рано, което е с почти 31% повече на годишна база. Дружеството значително увеличава паричните си средства – от 4,7 млн. лева в края на 2022 г. до почти 105,4 млн. лева към края на 2023 г.
Акциите на фармацевтичната компания поскъпват с почти 70% на годишна база, а пазарната капитализация е над 1 млрд. лева.
Свързани компании: