Печалбата на куриерската фирма „Спиди“ спада умерено към края на 2023 г., според данните от индивидуалния отчет на дружеството за последното тримесечие на 2023 г., публикуван на сайта x3nws.com.
Онлайн търговията остава с основен принос за растежа на компанията, което се вижда от силното представяне за периода октомври-декември, който е най-натоварен и активен за интернет пазаруването.
Дружеството продължава да отчита свиване на доставките в Централна и Източна Европа, като през четвъртото тримесечие вече усеща намаление на обемите и при доставките от/до Гърция и Румъния, според междинния доклад.
Ефект върху международните операции оказва и навлизането на нови компании, които предлагат обслужване на онлайн магазини и доставки до страните от Централна и Източна Европа, Румъния и Гърция.
Приходи от дейността
Към края на декември 2023 г. „Спиди“ отчита над 19% ръст на приходите от дейността до над 312,5 млн. лева в сравнение с 261,7 млн. лева към края на декември 2022 г.
Приходите от куриерски услуги са с най-голям дял – 305,7 млн. лева, като нарастват с 19,9% на годишна база. Увеличението се дължи както на по-големия брой обработени пратки, така и на увеличението на тарифата на основните услуги през септември 2023 г. и на вливането на „Геопост България“ и „Рапидо експрес енд лоджистикс“.
Вътрешният пазар формира най-голям дял от приходите – почти 240,5 млн. лева при 210,6 млн. лева година по-рано, или отчита ръст от 14,2%. Приходите от външния пазар възлизат на над 65,2 млн. лева при 44,4 млн. лева година по-рано, или нарастват с 47%.
Само за тримесечието (октомври-декември 2023 г.) продажбите на компанията са за малко над 94 млн. лева при 72,6 млн. лева за третото тримесечие и 77,6 млн. лева за последното тримесечие на 2022 г. Увеличението в сравнение с третото тримесечие е 29%, а на годишна база достига 21%.
Само за тримесечието приходите от вътрешния пазар са за 67,3 млн. лева при 63,3 млн. лева година по-рано, или с 6,3%, а от външните пазари – 24,3 млн. лева в сравнение с 12,2 млн. лева година по-рано, или с 98,4% повече.
Броят превозени пратки за годината е 49,4 млн., с 16% над предходната година. Дивидентите от дъщерните дружества обаче спадат със 75% на годишна база до 3,15 млн. лева от почти 12,8 млн. лева, което се отразява и на печалбата.
Разходи и печалба
„Спиди“ увеличава разходите с 18,5% на годишна база до общо 272,9 млн. лева от 230,3 млн. лева година по-рано.
Основните разходи са за подизпълнители и възнаграждения, които формират над 80% от оперативните разходи. Техният размер до голяма степен е обвързан с броя обработени пратки. През 2023 разходите за подизпълнители са в размер на 134,6 млн. лева (за 2022 възлизат на 109 млн. лева) и нарастват с малко над 23%.
Разходите за възнаграждения са другото съществено перо с увеличение от почти 19% на годишна база до 70,6 млн. лева при 59,4 млн. лева година по-рано.
Разходите за материали нарастват с 5,6% до над 13,2 млн. лева към края на декември в сравнение с 12,5 млн. лева към края на декември 2022 г. Около половината от разходите за материали се формират от разходите за гориво, които се понижават с 11,5% на годишна база заради спада на цените на горивата.
По-значимо увеличение бележат разходите за консумативи и поддръжка на офиси, автомобили и технически устройства заради ръста на цените, отбелязват от компанията.
Дружеството приключва декември с печалба в размер на близо 39,2 млн. лева при над 41 млн. лева година по-рано, което е с 4,6% по-малко на годишна база.
Паричните средства към края на 2023 г. възлизат на ад 32,9 млн. лева при почти 39 млн. лева година по-рано, като намаляват с 15,5%.
В последната година акциите на „Спиди“ поскъпват с близо 39%, а пазарната капитализация достига почти 752,9 млн. лева.
Свързани компании: