Той отбеляза, че заради проблемите в Червено море е засегнат транспортът на петрол, тъй като това е много значим търговски път. По думите му цените на петрола са изключително стабилни през последните четири месеца на фона на случващото се в Близкия изток, след като от ноември миналата година хутите започнаха да нападат кораби в Червено море в знак на подкрепа за палестинската ислямистка групировка "Хамас", която е във война с Израел. Тези нападения оказват влияние както върху световната търговия, така и върху цените на горивата.
„Ако напрежението се разрасне в геополитически конфликт и се включи Иран, който нескрито подкрепя режима в Йемен, картинката ще бъде различна и има риск от поскъпване на петрола с поне 20%. За мен основният сценарий е да няма каквото и да е разрастване на конфликта. Военната мощ на Великобритания и САЩ е значително по-голяма от тази на режима в Йемен“, посочи Георгиев и очаква бързо да се ликвидират групировките, които правят нападения над кораби.
Според него търговията постепенно ще се нормализира. Той обърна внимание, че Египет е страната, която най-много страда от случващото се в Суецкия канал и търпи много загуби. Георгиев добави обаче, че цяла Европа е силно повлияна от проблемите в транспортния коридор.
"В дългосрочен план цената на петрола се влияе от търсенето и предлагането. Има очаквания за намалено търсене на петрол през текущата година. В САЩ имаме сериозно производство на петрол. Заради картелната политиката на ОПЕК за намаление на производството от тяхна страна, което цели да подкрепи цените на петрола, се отваря възможност за всички други производители да произвеждат все повече и да печелят", отбеляза Димитър Георгиев.
Ще продължи ли намалението на производство от ОПЕК? Как се отразява конфликтът в Близкия изток на световната икономика и ще повлияе ли той на инфлацията?
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.