IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ще предизвика ли г-жа Уатанабе бум на фондовия пазар в Япония?

Токио създаде безпрецедентен стимул за инвестиции, но скептицизмът за икономиката и фондовия пазар е все още дълбоко вкоренен у японците

08:15 | 23.12.23 г.
Снимка: Akio Kon/Bloomberg
Снимка: Akio Kon/Bloomberg

Много брокерски компании залагат, че по-голямата част от покупките ще се съсредоточат върху инструментите за проследяване на индекси и пасивните фондове. Някои обаче започнаха да залагат на по-специфичните акции и сектори.

От особен интерес, казва Масатоши Кикучи, главен капиталов стратег в Mizuho Securities, може да са 1463 различни публични компании, които предлагат „схеми за ползи за акционерите“ – предложения за хранителни продукти, предплатени карти в паричен еквивалент и други предимства. Един такъв пример са акциите на веригата супермаркети Aeon, тъй като компанията предоставя на акционерите си карти за сериозни отстъпки. Акционерите на Oriental Land пък получават еднодневен пропуск до токийския Дисниленд.

Стефани Дрюс, президент на Nikko Asset Management, казва, че най-голямото предизвикателство ще бъде преодоляването на рязкото разделение между клиентите с инвестиционен опит и тези без никакъв опит. Само около 20% от японските граждани в момента могат да се считат за инвеститори, казва тя. „Междувременно Nisa има потенциала да бъде основен катализатор, който да мотивира останалите 80 процента да обмислят да започнат да инвестират“, допълва тя.

Дрюс отбелязва обаче, че разликите между поколенията ще бъдат ясно изразени. Много по-млади домакинства се научават да инвестират чрез социалните медии.

Ключов инфлуенсър по темата е Хасен Кунияма, 32-годишен YouTuber, който е водещ на инвестиционно шоу, наречено Money Skillset. Той реализира по над 1 млн. гледания на епизод. В шоуто Кунияма обсъжда редица въпроси около Nisa и други инвестиционни стратегии с Ринтаро, комик, който всъщност играе ролята на г-жа Уатанабе и задава въпросите като новак в инвестициите.

Нивата на интерес към шоуто, особено сред по-младите японци, са далеч над очакванията, както и силата на чувството, че инвестициите ще обърнат разликата в богатството между поколенията.

Японците под 40-годишна възраст гледат по-възрастните поколения и виждат, че са пожънали големи финансови ползи от икономиката на балона, казва Кунияма. Младите хора искат да работят усилено, да станат членове на обществото и да помогнат на Япония да просперира, но мнозина също смятат, че икономиката е затворена за тях.

„Има дълбоко вкоренен скептицизъм по отношение на икономиката“, казва Стефан Ангрик, старши икономист в Moody's Analytics. „Упадъкът е характеристика на живота, за която хората виждат и чуват през цялото време и в продължение на дълъг период от време. Независимо дали идва под формата на разговори за слабата йена, намаляващото население или Китай, който изпреварва Япония, същата тема продължава да циркулира“, допълва той.

Има и специфично недоверие към японските акции, твърдят брокери. Японците, които работят за японски компании, като цяло смятат, че бизнесът не се управлява предимно в полза на акционерите. Затова и те не гледат на тези компании като на привлекателно място за влагане на пари.

Старши изпълнителен директор на една от най-големите онлайн брокерски компании в Япония описва скорошна лекция в селските райони на Япония, на която хората са можели да задават въпроси за схемата Nisa. „Един човек се изправи на лекцията и директно ни попита дали го смятаме за глупав“, казва изпълнителният директор. „Скептицизмът е много дълбок“, допълва той.

Една от възможностите е, че японците ще използват разширената схема на Nisa и нейното освобождаване от данъци през целия живот не за закупуване на японски акции, а за закупуване на деноминирани в йени продукти, които предоставят на домакинствата експозиция към американски акции, казват брокери и мениджъри на активи.

„Nikei 225 се покачва доста, така че някои хора гледат положително на него“, казва Кунияма. Той отбелязва обаче непропорционалната привлекателност на S&P 500, като допълва, че „младите хора на двадесет и тридесет години просто нямат много големи очаквания за бъдещето на Япония“.

Пол Шърд, автор на The Power of Money, казва, че японският фондов пазар по същество ще отговори на два въпроса през следващите месеци. Първият е дали чувството за лека дефлация все още е залегнало в съзнанието на хората. Отърсването от него, дори при месеци на инфлация, може да бъде много, много трудно, казва той.

Второ, относно това дали г-жа Уатанабе ще купи местни акции има други въпроси. Средностатистическото японско домакинство не е особено ангажирано, защото няма причина за това. „Те плуват във води, в които изглежда, че елитите управляват и наказват домакинствата, че не повишават нфлационните си очаквания, и наказват компаниите, че не повишават инвестициите или заплатите“, казва Шърд.

„На японските домакинства се казва да повишат инфлационните си очаквания сега и японците си мислят, че това им го казват от 25 години, затова не вярват на новите инструкции. С Nisa конят може да бъде докаран до водата, но не и накаран да пие, защото много хора ще продължат да търсят уловката“, заключава той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:21 | 23.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още