Дали такъв маркетинг ще проработи обаче? Много от навиците и решенията, широко приписвани на „г-жа Уатанабе“, са на малцинство от домакинствата. Японците, които са израснали през „изгубените десетилетия“ в края на ХХ и началото на XXI век, е по-малко вероятно да се оженят или да имат деца, отколкото родителите им на същата възраст, и нямат много спестявания. Знаменитата купчина пари от 7,7 трлн. долара принадлежи главно на хората на средна възраст и възрастните хора.
Спестяванията на домакинствата в Япония са спаднали от около 17 процента от разполагаемия доход в началото на 80-те години на миналия век до около 3 процента в началото на XXI век. „Безопасният висок процент на спестявания на японските домакинства отдавна е в миналото“, казва Ричард Кац, автор на „Състезанието за икономическото бъдеще на Япония“. „Вместо това хората поддържат потреблението, като харчат все по-голяма част от стагниращите доходи“, допълва той.
И все пак образът на г-жа Уатанабе има важна стойност, казват икономисти. Особено сега, когато страната трябва да реши дали да повярва, че след години на фалшиви изгреви и празни уверения от страна на политическите лидери най-накрая е време да се отърве от дефлационния начин на мислене, който отдавна определя процеса на вземане на решения.
Има сериозни основания да се вярва, че този момент е настъпил. Дори ако темпът на инфлация спадне от настоящите нива, той беше повече от 18 месеца над целта на Централната банка на Япония от 2 процента. Тази историческа аномалия започва да се проявява. Много икономисти говорят за „смяна на режима“.
Нормализирането на все още свръхразхлабената парична политика на Япония изглежда възможно за първи път от много години. Японският фондов пазар се повиши силно през 2023 г., като голяма част от това се дължи на схващането, че самата Токийска фондова борса тласка компаниите да станат по-инвестируеми.
„Колективният белег от три десетилетия слабо представяне на японските акции няма да изчезне за една нощ. Ако инфлацията обаче се задържи, тогава японските домакинства на някакъв етап ще трябва да се препозиционират в активи, които могат да генерират по-висока възвръщаемост, деноминирана в йени“, казва Брус Кърк, стратег акции в Япония в Goldman Sachs.
Междувременно възникна по-оживена търговия от страна на чуждестранните инвеститори, което може би предвижда и дори насърчава историческа промяна в инвестиционното поведение и на домакинствата. Тази година под натиска на маркетинга хората са открили повече от 2,5 млн. нови сметки в трите най-големи онлайн брокерски компании в страната като подготовка за новата схема Nisa. Фактът, че през 2023 г. Berkshire Hathaway, чийто ръководител е легендарният инвеститор Уорън Бъфет, увеличи инвестициите си в пет японски акции, за мнозина осигури важен вот на доверие.
През август 2022 г. най-голямата брокерска компания в Япония, Nomura, излезе с вестникарска реклама, в която не само заявява, че инфлацията вече е станала част от нормалния живот в Япония, но включва и привличащото вниманието твърдение, че „неотговарянето на промяната носи риск”.
Подготовката на брокерските компании разкрива и някои изкривявания, причинени от дългото пренебрежение към местните акции. По-възрастен търговски персонал в клон на една от най-големите къщи за ценни книжа в Япония казва пред Financial Times, че са разговаряли с 30- и 40-годишни колеги, които никога не са продавали японски капиталов продукт.
Има обаче истински ентусиазъм. Юсуке Нишикава, управляващ директор по продуктовото развитие Nomura в Токио, казва, че за 20 години работа в компанията това са най-развълнуваните клиенти, които някога е виждал. Дълго време японските акции се продаваха трудно. Сега обаче има много положителни неща, като реформата на Токийската фондова борса и увеличенията на заплатите. „Измина много време, откакто бяхме в състояние да препоръчваме японски акции по начина, по който го правим днес“, казва Нишикава.
Този ентусиазъм се вижда и по рафтовете на книжарниците в Япония. Те са натъпкани с томове, предлагащи интензивен курс по финансова грамотност. Заглавията на книгите се люлеят между примамките „Как да постигнем привилегирован живот“ и предупрежденията „Готови ли сте за това, което предстои?“, в които се описва как да се извлече максимална стойност от схемата Nisa.
Скептицизмът обаче също е устойчив. През 70-те години на миналия век японски лица притежаваха 40 процента от японския фондов пазар. След като акциите достигнаха своя връх и след това се сринаха в края на 80-те и началото на 90-те години, това съотношение започна да потъва и сега е 17,6%.
През 2014 г. Япония представи ограничена версия на Nisa, моделирана по схемата за индивидуални спестовни сметки в Обединеното кралство. Оттогава са открити повече от 20 млн. сметки, като в тях са инвестирани около 34 трлн. йени. Както отбелязва анализаторът на AllianceBernstein Рупал Агарвал, схемата остава недостатъчно използвана и само 17 процента от общото население притежава такива сметки. Ако правителството успее да постигне целта си за откриване на 34 млн. нови сметки за пет години, общият поток от инвестиции в акции може да достигне стотици милиарди долари.