IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ще предизвика ли г-жа Уатанабе бум на фондовия пазар в Япония?

Токио създаде безпрецедентен стимул за инвестиции, но скептицизмът за икономиката и фондовия пазар е все още дълбоко вкоренен у японците

08:15 | 23.12.23 г.
Снимка: Akio Kon/Bloomberg
Снимка: Akio Kon/Bloomberg

В Япония има около 325 хил. омъжени жени с фамилното име Уатанабе. Приблизително същият е броят на госпожите Итос, значително повече дами носят фамилията Сузуки и почти два пъти повече са Сатос. По някаква причина и в продължение на няколко десетилетия г-жа Уатанабе е тази, избрана да стои като символично нарицателно име за всички японски домакинства - митичен матриарх, на когото се приписват ключови правомощия за вземане на решения и контрол върху семейната кесия.

През годините след периода на „чудотворния“ растеж на Япония през 70-те и 80-те години на XX век финансовата мощ на г-жа Уатанабе е привлекателна за всички - от мениджърите на местни банки и търговците на дребно на злато в Япония до търговците на облигации на Уолстрийт. Днес повече от всякога всеки иска да знае следващия ход на г-жа Уатанабе, пише FT.

Дори след 30 слаби години след балона японските домакинства държат финансови активи за 2,1 квадрилиона йени (14,7 трлн. долара), от които повече от половината (7,7 трлн. долара) са в брой и депозити. За разлика от японските домакинства домакинствата в САЩ и Великобритания държат, съответно, 13 и 31% от финансовите си активи в депозити и кеш.

Само паричните спестявания на Япония са еквивалентни на комбинирания годишен брутен вътрешен продукт на Германия и Индия. Г-жа Уатанабе на практика може да си купи Apple, Microsoft и Saudi Aramco с това, което притежава и срещу което получава почти нулева лихва в банката.

Когато цените в Япония бяха в застой или падаха, както беше през по-голямата част от последните 25 години, предпочитанието на г-жа Уатанабе да държи по-голямата част от спестяванията в брой беше разумно, отбелязва медията. Дългият експеримент на централната банка със свръхниски лихвени проценти, който започна в края на 90-те години, означаваше, че домакинствата не получават никакви печалби, но пък богатството им не ерозира от това, защото и цените не растяха.

През последните години обаче все повече компании разбиват ценовите си позиции и увеличават цените. Затова, според Питър Таскър, базиран в Токио анализатор в Arcus Research, се очаква г-жа Уатанабе да направи това, което прави останалият свят, и да се насочи към реални активи като акции или имоти.

След години на неуспешни опити да склони това точно преминаване към инвестиции японското правителство създаде безпрецедентен стимул. От януари 2024 г. драстично разширена версия на инвестиционната спестовна сметка Nippon или Nisa ще предложи забележително доживотно освобождаване от данъци за капиталови инвестиции на физически лица. Лимитът за годишните вноски също така е значително увеличен.

Ако трикът проработи, неприязънта на японските домакинства към акциите, наложена след спукването на борсовия балон през 80-те години на ХХ век, ще започне да се изпарява. Японските домакинства държат само 24% (17% директно и 7% чрез своите пенсии) от активите си в акции – много по-малко в сравнение с Великобритания (54%) и САЩ (75%).

Това поставя един от най-големите въпроси, задавани някога на фондовия пазар в Токио – дали спестителите ще се превърнат в сериозни инвеститори на дребно, които ще движат цените на вътрешния японски фондов пазар, който отдавна избягват?

Според анализатори от AllianceBernstein дори сравнително умерен положителен отговор и само 2 процента преразпределение на активи могат да доведат до входящи потоци в акции за около 150 млрд. долара. Ако това се случи, ще е сериозно раздвижване на пазара.

„Не знам дали непременно представлявам средното японско домакинство и не мисля, че спестяванията ни са чак толкова големи, но мога да разбера от разговори с моите приятели, че мислим за едни и същи неща, когато става въпрос за нарастващите цени и как да се справим с това. Определено се страхувам да не загубя пари в акции, но мисля, че най-голямата ни грижа е да имаме достатъчно пари, ако живеем още 20 години“, казва Чиеко Такенака (по баща Уатанабе), пенсионер от префектура Канагава.

В средата на декември в японските влакове се появи необичайна реклама, която призовава хората да купуват нови акции, емитирани от Denso, най-големият производител на автомобилни части в страната. Както се надяваме, че изясни рекламата, казват двама банкери, които са участвали в менажирането на сделката, целта на продажбата е г-жа Уатанабе и новото пространство за инвестиции в акции, създадено от програмата Nisa.

Последна актуализация: 07:21 | 23.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още