Ако се разходите из щандовете на всеки супермаркет в Испания, ще бъдете атакувани от редица продукти на мексиканската компания Grupo Bimbo. Тя работи в 34 страни и се хвали, че „създава преживявания по целия свят“. Колко вкусни са тези преживявания е въпрос на мнение, но продуктите ѝ очевидно са популярни - и особено в Америка, пише за Financial Times Саймън Едълстен, съмениджър на Artemis Global Select Fund и Mid Wynd International Investment Trust.
Цената на акциите на Grupo Bimbo се е удвоила през последните три години. Най-важното е, че компанията успя да повиши цените си и да защити своите маржове на печалба.
Grupo Bimbo и други мултинационални компании, които търгуват на развиващите се пазари, са доста добри в справянето с инфлацията. Те са длъжни да бъдат. Нивото на инфлация в Мексико може да е по-ниско от това в Обединеното кралство в момента - 4,7 процента - но е преминало през много бурни периоди след 1945 г., когато е основана Grupo Bimbo. Инфлацията в страната е била средно 19% годишно през последните 60 години.
Разглеждайки страните, в които производителят на храни работи днес, инфлацията е около 115% годишно в Аржентина. Във Венецуела пък е 400% на месец.
Способността на някои компании все още да работят в икономики като тези показва защо международните акции са естествен дом за инвеститорите, когато инфлацията е навсякъде.
С нарастващи лихвени проценти и кеш, който носи 6 процента във фондовете на паричния пазар - или британските 10-годишни облигации с доходност от 4,3 процента - очевидно e изкушаващо да се купуват облигации. Но тези високи номинални доходности често не са реални такива. Да, получавате по-високо лихвено плащане (което може да се облага с данък), но цената на това, което купувате, вероятно ще се е повишила допълнително.
Акциите са по-малко предвидими и това кара инвеститорите да се чувстват неудобно с тях. Но доказателствата сочат, че в дългосрочен план те са по-добри в осигуряването на реална възвръщаемост на нива над инфлацията.
Това твърдение идва с някои уговорки. Фазата на преход към по-висока инфлация обикновено е болезнена. Фондовите пазари често спадат от високите оценки, натрупани по време на епохата на ниска инфлация. Акциите поевтиняха след инвазията на Русия в Украйна и последвалото покачване на цената на петрола.
Големите скокове при суровините и заплатите изискват известно приспособяване, но добрите компании в крайна сметка се приспособяват и наваксват. Инфлацията може дори да бъде полезна, давайки на компаниите извинение да вдигнат цените - а за някои да го направят над инфлацията, повишавайки по този начин трайно маржовете си на печалба.
През последните три години общата възвръщаемост на акциите в Обединеното кралство (включително дивиденти) е 36%, докато разходите за живот са се повишили с 21%. Възвръщаемостта по глобалните акции през същия период е 31% в паундове, като в Обединеното кралство тя бе подпомогната от по-високите дивиденти.
Вижте какво се случи по време на агресивната инфлация от 70-те години. Индексът FTSE All Share се срина през 1973 г. - спадна с близо 70 процента до края на 1974 г., след като цената на петрола се утрои.
Но през 1975 г. той повиши стойността си над два пъти и акциите запазиха реалното благосъстояние през устойчивата инфлация по-късно през десетилетието. Като цяло пазарът на акции в Обединеното кралство приблизително се удвои през петте години след избирането на Маргарет Тачър през 1979 г., докато разходите за живот се повишиха с около 70%.
Разбира се, някои компании се справят с инфлацията по-добре от други и някои основни характеристики придобиват значение, когато става въпрос за избор на акции за портфейл, устойчив на инфлация. Компаниите, които се справят най-добре, обикновено произвеждат неща или предлагат услуги, без които хората трудно могат да живеят. Те имат малко конкуренти и имат нисък дълг (избягвайки по-високите лихвени плащания).
Когато обсъждаме инфлацията с мениджърите на компанията, те изтъкват дългогодишния си опит в управлението ѝ, споделя Едълстен. Unilever, чиито акции държа, пише той се представи в съответствие с очакванията на пазара през последните няколко години и може би се нуждае от преосмисляне на продуктовата си гама, но нейните шефове имат доста добра представа кои марки се справят най-добре с повишенията на цените.
Консуматорите на Marmite няма да преминат към Vegemite (нито обратното), поради което Unilever успя да прокара 23% покачване на цените през последната година. От друга страна, потребителите на сапун Dove имат не само чувствителна кожа – те са чувствителни и към цената и с удоволствие сменят марката. Отговорът на Unilever тук беше по-фин - „шринкфлация“ (намаляване на грамажа – бел. прев.). Сапунчетата Dove бяха с 10 процента по-малки миналата година, според списание The Grocer.
Unilever е една от онези компании, които работят на развиващите се пазари, където тя трябваше да научи тези важни нюанси. Много компании, които работят в условия на постоянно висока инфлация, показаха, че могат да увеличат стойността за акционерите въпреки натиска.
Аржентинският конгломерат Sociedad Comercial del Plata, който има бизнес в енергетиката, железопътния транспорт и недвижимите имоти, отбелязва ръст в цената на акциите си с 1500 процента през последните три години, според Bloomberg. В песо цената му се е повишила от 3 до почти 50 песо. Така че лесно надмина глобалните акции въпреки загубата при конвертиране от поевтиняващото песо. Търгува се при съотношение от само пет пъти печалбата.
Аржентинците са склонни да спестяват в щатски долари, ако могат, за да избягват да държат песо (един долар струваше 4 песо през 2010 г., а сега - 350), но е забележително, че много местни акции, оценени в песо, също защитиха местните спестявания от инфлация през последните години.
За тези, които предпочитат да избягват такива периферни пазари, пише авторът, Мексико има не само Grupo Bimbo, но и Femsa (оценена на само 12 пъти печалбата, според Bloomberg). Тя се е развила от разпространението на Coca-Cola в Мексико и е използвала тази дистрибуторска мрежа, за да създаде магазини. Преди се занимаваше с разпространение на Heineken, но наскоро продаде своя дял от 5% в производителя на бира, оставяйки Femsa с изключително силен баланс.
Мексико се възползва от икономическото възстановяване на САЩ, като е стимулирана от много компании на север от границата, които предпочитат да имат части от веригите си за доставки по-близо до дома, вместо да разчитат твърде много на азиатски аутсорсинг. Нивото на инфлация в страната, е по-ниско от това в Обединеното кралство.
Нарастващата възвръщаемост от кеш и облигации изглежда привлекателна - и те имат място в портфейла. Но акциите са мястото, където да търсите, ако искате да победите инфлацията. Ако смятате, че инфлацията ще е трайна – и мисля, че ще отнеме усилия и време на централните банкери, за да я укротят – държането на някои компании, подобни на Bimbo, е привлекателно, завършва Едълстен.