Производителят на пилешко месо „Градус“ АД пак отчита спад на продажбите и на печалбата през първата половина на годината в сравнение с първата половина на 2022 г. Това се вижда от консолидирания отчет на дружеството за второто тримесечие, публикуван чрез сайта x3news.com.
Финансовите резултати на дружеството са под натиск заради загубите от презапасяване със скъпи фуражи, както и ограничения износ на разплодни яйца за трети страни поради ниски продажни цени, които не осигуряват икономическа изгода на групата, посочва се в междинния доклад за дейността ѝ.
„Ръководството на „Градус“ АД разглежда правни и други възможности за търсене на отговорност от освободените членове и изпълнителния директор на „Градус-3“ АД, за претърпените загуби от презапасяване със зърнени компоненти“, посочва се в доклада за дейността през отчетния период.
Продажби през полугодието
Продажбите на „Градус“ към края на юни възлизат на 69,476 млн. лева при 77,993 млн. лева година по-рано, което представлява спад от 10,92% на годишна база.
Спадът е основно заради сегмента „разплодни яйца“ – в междинния доклад на компанията се посочва, че продажби не са реализирани на пазари от трети страни заради икономическа неефективност, свързана с по-ниски цени.
Продажбите на разплодни яйца за отчетния период, които заемат 37% от общите продажби, спадат с 27% на годишна база до 24,577 млн. лева към края на юни от 33,725 млн. лева към края на юни 2022 г.
Вътрешният пазар остава най-важен за компанията за полугодието, като формира 65% от приходите от продажби. Постъпленията от вътрешния пазар спадат с 8% до 42,89 млн. лева към края на юни при 46,487 млн. лева година по-рано.
С 67% се свиват продажбите за трети страни заради продажбите на разплодни яйца, като достигат 5,379 млн. лева за отчетния период при 16,115 млн. лева година по-рано. С 32% растат продажбите в Европа до 17,961 млн. лева от 13,808 млн. лева година по-рано, като продажбите на разплодни яйца за Европа нарастват по-бързо от общите продажби за региона – с почти 40% към края на юни.
Основният дял продажби – 59%, се формират от продажби на месо и месни продукти. Те намаляват с 5% на годишна база до 39,573 млн. лева от 41,737 млн. лева година по-рано.
Растат продажбите на зърна и компоненти – със 178% на годишна база, но те са малък дял от общите продажби (3%, или 825 хил. лева).
Дружеството е притиснато заради загуби от презапасяване със суровини за фуражи, които бяха купени на върха на пазарните цени през 2022 г.
Отделно са начислени 7,6 млн. лева обезценки на биологични активи заради непродадените разплодни яйца. Обезценките миналата година обаче са били по-високи – в размер на 8,762 млн. лева.
Разходи и печалба за отчетния период
Общите разходи на „Градус“ АД се понижават до 70,887 млн. лева към края на юни в сравнение със 76,639 млн. лева към края на юни 2022 г., или със 7,5%.
Разходите за материали падат с 11,4% до 50,792 млн. лева от 57,304 млн. лева за отчетния период. Разходите за външни услуги се свиват с над 10% до 3,364 млн. лева от 3,748 млн. лева.
Разходите за персонал се увеличават за периода с 8,78% до 17,054 млн. лева от 15,677 млн. лева година по-рано. Разходите за лихви се увеличават над 5 пъти до 48 хил. лева от 8 хил. лева.
Дружеството отчита печалба в размер на 3,8 млн. лева към края на юни при почти 8,9 млн. лева към края на юни 2022 г., като намалението е от над 57% на годишна база.
Компанията свива паричните средства към края на юни до малко под 8,4 млн. лева от 21,7 млн. лева година по-рано, но ги увеличава в сравнение с началото на годината, когато са малко над 4,6 млн. лева.
Акциите на „Градус“ поскъпват с малко под 3% в последната година, а пазарната капитализация е почти 355,7 млн. лева.
Свързани компании: