IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как е възможно мнозинство от фонд мениджъри да претендира за представяне в горния квартил?

Това се дължи на голямата избирателност при оповестяването на инвестиционните им резултати

20:26 | 22.08.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Един инвестиционен мениджър веднъж се опита да ме убеди, че фонд от фондове, съставен от портфейл от много фондове, вероятно ще се представи по-добре от фонд, който инвестира директно в ценни книжа като акции и облигации, пише за Financial Times Мойра О‘Нийл, инвестиционен журналист на свободна практика.

Това беше първата ми година на сътрудничество с Investors’ Chronicle през 2008 г. и той отговаряше на моя статия, критикуваща скъпото наслояване на такси в тези фондове от фондове за често посредственото им представяне, допълва тя.

Той ми показа графика на по-доброто представяне на фондовете от фондове спрямо „обикновените“ фондове. Посочих, че докато в един период на графиката има такова представяне, то в друг то липсва.

Човекът обаче толкова се ядоса заради съпротивата ми да приема неговия аргумент и „доказателството“ на графиката, че се почувствах длъжна да си тръгна - без да допия горещия си шоколад. Беше много хубав горещ шоколад, доколкото си спомням, но част от пръските му, докато ме убеждаваше, бяха попаднали в него.

Разочароващо е, че 15 години по-късно все още трябва да бъдем внимателни, когато разглеждаме графиките, показващи „превъзходство“. Това се отнася за потенциалните клиенти на мениджърите на активи, както и за журналистите.

В допълнение към подробностите за услугата, плюс свързаните екстри, като ексклузивни покани за изложби или предимство при допуск в централата, на потенциалните купувачи се „предлагат“ инвестиционните резултати, които мениджърът постига за своите клиенти. В това представяне е почти гарантирано, че ще чуете думите „ние сме в горния квартил“.

За да бъде в топ квартила по отношение на инвестиционната ефективност, една фирма трябва да бъде сред най-добрите 25 процента от своята група, т.е. мениджърите, правещи подобни видове инвестиции. И когато излага представянето на фонда си, никой не иска да казва, че е втори квартил, камо ли трети или четвърти.

Независимо дали разглеждате уебсайтове, четете рекламна литература или участвате в интервю лице в лице с мениджър на активи, изглежда, че всички те могат да твърдят, че техните инвестиционни резултати са по-добри от конкуренцията.

Как може почти всеки да твърди, че има печеливши фондове? Това са регулирани продукти, така че мениджърите не могат да ви излъжат или биха рискували огромни глоби. Информацията, представена на клиентите, трябва да бъде подкрепена с доказателства и винаги е така.

Но има възможност да изберете най-благоприятните данни. И един отличен нов анализ показа колко лесно все още е да се направи това.

Изследването е на Asset Risk Consultants (ARC), която управлява ARC индексите, които агрегират ефективността, нетно от таксите, на над 350 000 инвестиционни портфейла, предоставени от над 140 инвестиционни мениджъри, за да установят действителната възвръщаемост, постигана от реални клиенти. Анализът показва, че до 94 процента от мениджърите на активи могат да твърдят, че осигуряват резултати от първия квартил, като избират различни критерии, които да отговарят на техните нужди.

Анализът обяснява как мениджърите на фондове могат потенциално да обърнат данните в своя полза, като използват няколко различни стратегии. Така че за частните клиенти и техните съветници разбирането какво точно представяне се рекламира е от решаващо значение.

Първо, установява се, че във всеки момент над половината от дадена група фондове са в състояние да демонстрират представяне в най-високия квартил. ARC казва, че причината е, че когато инвестиционните мениджъри се представят пред потенциални инвеститори и съветници, те имат голяма свобода на усмотрение върху периодите от време, използвани за улавяне на ефективността.

ARC анализира представянето на дискреционните мениджъри в рисковата категория „Стабилен растеж“ на индексите за частни клиенти на ARC („PCI“), която представлява повече от 50 процента от клиентските портфейли в PCI вселената от над 200 000 портфейла на частни клиенти в паунди. Разгледани са четири от най-често срещаните времеви периоди: една, три, пет и десет години до 30 юни 2023 г. Установява се, че 40 процента от отчитащите се фондове могат с право да кажат, че са постигнали ефективност в горния квартил през един от тези периоди.

Въпреки това имаше един мениджър, който беше в горния квартил за десетгодишния период, но всъщност в долния за една, три и пет години. Друг беше в горния квартил за три години, но в долния за една, пет и десет. Имаше и много мениджъри, които са се представили добре за една година, но лошо в дългосрочен план. Именно дългосрочната картина обаче е истински важната за инвеститорите.

Дотук става въпрос на избор на най-благоприятния период от време. Но професионалистите могат също да използват малки разлики от няколко месеца в отчетните периоди, за да създадат различна картина на ефективността.

Това е особено уместно, тъй като тригодишните данни до края на юни 2023 г. току-що изпаднаха от „пандемичните резултати“ – периодът, включващ първата половина на 2020 г., когато световните фондови пазари се сринаха. ARC отбелязва, че това несъмнено е променило водачите в класацията, с „много поразителна“ разлика между представящите се в най-високия квартил в тригодишния период до юни 2023 г., в сравнение с тези през трите години до декември 2022 г.

Така че, ако мениджърите могат да вкарат крайната дата на техните едно-, три-, пет- и 10-годишни данни между декември 2022 г. и юни 2023 г., 57 процента от тях могат да претендират за представяне в най-високия квартил.

Ако попитате защо цифрите не са актуални в графиката, която ви се показва, би било лесно за мениджъра да ви каже, че техният обичаен модел на отчитане е края на годината. Бих настояла да имам по-актуалните данни, преди да им стана клиент, споделя авторката.

Но има и други трикове, които мениджърите също могат да използват. Повечето инвестиционни мениджъри поддържат много портфейли за различни типове клиенти с различни рискови профили, инвестиционни мандати, подходи за конструиране и разлики във вложенията. ARC казва, че като изберат конкретно инвестиционно решение за онагледяване на представянето, а не средния резултат, мнозинството от дискреционните мениджъри могат да представят резултати, които ги разполагат в горния квартил.

Добър въпрос, който да зададете, би бил: „Каква част от клиентите на фирмата следват инвестиционния мандат, който е представен?“

Технически те не ви подвеждат. Но трябва да обърнете голямо внимание на данните, които получавате, и да се уверите, че жаргонът в рекламните материали отговаря на реалността.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:26 | 22.08.23 г.
Най-четени новини
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още