„Алкомет“ отчита силен спад на продажбите, печалбата и производството заради забавянето на икономиката и свитото търсене на продукти от алуминий, както и понижението на цената на метала на пазарите. Това се вижда от индивидуалния отчет на дружеството, публикуван чрез БФБ-София.
Компанията отчита обаче ръст на търсенето на специални и елоксирани профили, както и на продуктите ѝ, които се използват в автомобилния и соларния сектор. В тази връзка предстои пускането в редовно производство на нови мощности за елоксация на профили, което ще удвои капацитета за този вид изделия, посочва се в доклада за дейността на дружеството.
В ход са и нови проекти за производство на компоненти на електромобили, допълват от „Алкомет“.
Продажби и производство
Нетните приходи от продажби за първата половина на 2023 г. възлизат на над 251,6 млн. лева, което е с близо 42% по-малко в сравнение с първата половина на 2022 г. (малко над 432 млн. лева). Намалението е както в резултат на все още нестабилните пазари и редуцираните поръчки за някои изделия, което се отразява в намалени продажби в метрични тона (МТ) с над 31%, така също и на намалените стойности на основната суровина с над 23%, поясняват от компанията.
„Първото полугодие на 2023 г. се характеризира с политическа нестабилност, инфлационни процеси и забавяне на развитието на икономиките в световен мащаб. Много от секторите със засилена консумация на алуминиеви изделия са в застой, което влияе на темпа на оползотворяване на складовите наличности и, респективно, на обема на новите поръчки“, подчертават от компанията.
Продажбите на пресови изделия намаляват с 8,8% през полугодието в сравнение с полугодието на 2022 г. Спадът при стандартните профили е от 14,8%, а при боядисаните – 57,9% на годишна база.
При специалните профили има ръст на продажбите от 3,3% за отчетния период, а при елоксираните – 12,9%.
При валцовите продукти спадът на продажбите е 43,4%, при лентите и листата е, съответно, 57,4% и 49,7%, при финстока е 53,3%, при фолиото за конвертиране – 63,4%, при домакинското фолио – 37,2%, при обмазаното фолио – 27,5%, а при техническото фолио – 8,8%. Дружеството очаква тези сегменти от пазара да започнат да се възстановяват през последните три месеца на тази година.
Що се отнася до производството, произведеният алуминиев прокат от леярния цех на дружеството за първото полугодие на 2023 г. е 34 332 МТ, като количеството намалява с 27,3% в сравнение със същия период на 2022 г. Произведената валцова и пресова продукция за отчетния период е 27 542 MT, което е с 35,2% по-малко в сравнение със същия период на 2022 г.
Разходи и печалба за полугодието
Разходите на „Алкомет“ също се свиват с над 40% до над 247,8 млн. лева към края на юни в сравнение с повече от 415,8 млн. лева към края на юни 2022 г.
Най-значителен натиск върху разходите оказва спадът на разходите за материали предвид свитото търсене и понижението на цените на алуминия - понижението е с 50,7% до 170,436 млн. лева от 345,845 млн. лева година по-рано.
Същевременно разходите за персонала нарастват с почти 7% на годишна база до 22,675 млн. лева за полугодието от 21,235 млн. лева от първата половина на миналата година.
Към края на отчетния период в дружеството на трудов договор работят 1160 служители. Числеността на персонала през второто тримесечие на 2023 г. е по-малка в сравнение с тази за същия период на предходната година, посочват от „Алкомет“.
Печалбата на компанията за периода януари-юни се срива със 78% до 3,711 млн. лева от 16,816 млн. лева за периода януари-юни 2022 г.
Постъпленията от клиенти на дружеството за периода намаляват с 35% на годишна база до 248,417 млн. лева от 382,149 млн. лева.
Пазарната капитализация на „Алкомет“ достига 140,93 млн. лева, като за една година цената на акциите се повишава с 11,75%.
Свързани компании: