Ако искате да изглеждате запознати с видовете инвестиции, небрежно споменете „цикъла“. Това може да се отнася до няколко неща, различни от кризата на средната възраст, пише Financial Times.
Едно такова е бизнес цикълът в даден сектор. Пример в промишлеността е откриването на нови фабрики, които натискат надолу растящите цени. Друго е по-широкият бум и спад на икономиката, характеризиращ се съответно с нарастващ и намаляващ растеж. Печалбите на много компании са силно свързани с това.
Тъй като Европа е в рецесия този вид цикличност отново е на фокус. Той поставя премия върху така наречените „защитни“ акции. Тези бизнеси са до известна степен имунизирани срещу икономическия цикъл, обикновено защото продават продукти или услуги, от които повечето клиенти не желаят да икономисват, като например хранителни стоки или цигари.
Предупрежденията за бъдещите печалби от цикличните компании са характеристика на икономическите спадове. На континента химическите групи са източник на безпокойство. Неотдавнашните предупреждения от германската Lanxess последваха съобщения за забавяне на търсенето от гиганта BASF по-рано през годината. И двете компании посочиха бавното възстановяване в Китай като източник на слабост.
Производителите на картон и хартия се присъединиха към спада, тъй като търсенето на опаковки намалява. Те се възползваха от скока на онлайн пазаруването по време на пандемията. Сега този ефект избледнява, което изостря спада в печалбите.
Европейските циклични акции, обхванати чрез индексите MSCI, въпреки това се представиха по-добре от защитните от миналата година насам. Икономическите резултати са по-добри от песимистичните прогнози след нахлуването на Русия в Украйна. С натрупването на стрес в икономиката обаче защитните акции сега може да се представят по-добре.
В Обединеното кралство, с неговия ограничен списък от котирани производители, цикличността е най-забележима сред строителите на жилища. Те предупреждават за по-ниски обеми и спадащи цени на жилищата повече от година. Строителните групи и тези за производствени материали са в една лодка. Секторът разчита на инвестиции и кредити. И двете стават все по-оскъдни с нарастването на лихвените проценти.
Компанията за изолация и покриви SIG беше последната засегната; колебливото търсене означава, че печалбите ще бъдат в долната граница на очакванията тази година. Акциите ѝ поевтиняха рязко. Книжата на строителите на жилища и на компаниите за материали са спаднали наполовина от началото на 2022 г.
Някои инвеститори се опитват да превключват между циклични и защитни позиции с повишаването или понижаването на икономическите перспективи. Други се опитват да избегнат циклите, като инвестират в технологични компании, които според жаргона имат „траен растеж“. Тези бизнеси се надяват да растат много по-бързо от икономиките благодарение на иновациите.
Цикличните и защитните компании обикновено са зрели бизнеси. Разумно е те да бъдат оценени на база печалби, прогнозирани за година или две напред. Грешка е обаче да се оценяват новите технологични бизнеси по този начин, както направиха някои, когато първоначално се сблъскаха с Amazon, Facebook и Tesla. Цените на акциите на бързо развиващ се бизнес винаги ще изглеждат прекомерни, съпоставени с прогнозните печалби за следващата година.
Тези акции понякога се описват като „бинарни залози“: те или ще променят света, или няма. Борсовите брокери от старата школа в лондонското Сити предпочитаха термина „акции на смъртта или славата“ в знак на почит към мотото на британски кавалерийски полк.
Инвеститорите трябва да преценят дали смъртта, или славата предстоят за натоварения с очаквания стартъп. Не можете да разсеете високото ниво на несигурност със старомодни изчисления. Вероятно ничии цифри няма да са верни след няколко години.
И накрая, една уговорка. Миналата година технологичните акции доказаха, че могат да имат собствена цикличност. Цените им спаднаха, защото възвръщаемостта на безрисковите инвестиции се увеличи (в основата на дисконтовия фактор на бъдещите печалби – бел. прев.). Напоследък те се покачиха, водени от ентусиазъм за изкуствения интелект, който предполага, че могат отново да победят икономическия цикъл.
Инициативата за клиентска карта позволи на Tesco да изпревари конкурента си J Sainsbury преди близо 30 години. Наскоро беше ред на J Sainsbury да се възползва от кредитна схема за лоялност, за да увеличи пазарния си дял. Саймън Робъртс, главен изпълнителен директор на британската верига супермаркети, каза, че неотдавнашната инициатива Nectar е помогнала за връщане към растеж на обемите през последното тримесечие.
Критиците обвиняват супермаркетите, че използват инфлацията като извинение за налагането на по-високи цени. По-разумното подозрение е, че кризата с издръжката на живота улеснява веригите да събират клиентски данни чрез схеми за лоялност.
Nectar предлага забележителни спестявания. Буркан разтворимо кафе Nescafé Gold Blend е на половин цена например. Това може да е вбесяващо за онези, които не обичат да споделят данни. Но потребителите на Nectar са нараснали с почти една десета от април.
Персонализираните продажби на реклами чрез приложението на Nectar са едно от предимствата. Очаква се Nectar 360, неговият дигитален рекламен клон, да донесе допълнителни 90 млн. паунда печалба през петте години до 2026 г.
Данните също така поддържат персонализирани промоции. Алгоритмите определят щедростта на отстъпките въз основа на потенциалната стойност на клиента. Офертите за до 10 артикула на седмица могат да достигнат до 200 пунда на година.
Маржовете на оперативната печалба на Sainsbury от 3,3% са малко под нивата преди пандемията. Това отчасти отразява неотдавнашното увеличение на цените, което е с 0,9 процентни пункта по-ниско от средното за сектора, посочва UBS. Такива като Aldi, които избягват схемата за лоялност в полза на отстъпки за всички продукти, все още продават по-евтино от Sainsbury. Но разликата намалява.
Sainsbury възвръща конкурентното си предимство. Нейните акции са поскъпнали с една пета тази година, повече от два пъти повече от тези на Tesco. Книжата се търгуват на 13 пъти очакваната печалба, с 10% повече от средната си стойност за последните 10 години.
Инвеститорите се притесняват от - а купувачите мечтаят - за ценова война между хранителните вериги. Но персонализираните отстъпки за карти за лоялност правят сравнението на цените по-трудно. Успехът на схемите за лоялност означава, че ценова война в сектора като цяло е по-малко вероятна.