„Монбат“ АД отчита увеличение на приходите след консолидацията, но и спад на печалбата към края на 2022 г. заради по-бързия ръст на разходите. Индивидуалният отчет на дружеството показа спад на приходите, разходите и печалбата.
Консолидираните продажби на производителя на батерии достигат 375,613 млн. лева към края на 2022 г. в сравнение с 367,859 млн. лева към края на 2021 г. Увеличението е от 2,1% на годишна база.
Общите приходи на дружеството достигат 396,484 млн. лева при 380,031 млн. лева година по-рано, което е с 4,32% повече на годишна база.
За сравнение, индивидуалните продажби на дружеството са за 327,129 млн. лева към края на 2022 г. при 351,207 млн. лева към края на 2021 г., или с 6,85% по-малко на годишна база.
Увеличението на консолидираните продажби се определя основно от ръста на продажбите на услуги до 9,69 млн. лева към края на декември 2022 г. от 6,236 млн. лева към края на декември 2021 г. Другите приходи от продажби се увеличават до 6,962 млн. лева от 3,865 млн. лева.
Приходите от продажба на продукция заемат най-голям дял от общия обем на продажбите, но се увеличават най-малко на консолидирана база – до 358,825 млн. лева от 357,261 млн. лева година по-рано.
Германия остава основен пазар за износ на „Монбат“ с 21,8% дял към края на 2022 г. в сравнение с 26,72% към края на 2021 г. Другите основни за групата пазари с над 5% дял са Италия, Франция, Тунис и Испания. Общо 93% от нетните приходи от продажби на дружеството са от износ.
Дружеството продължава да продава и в Русия, но делът на продажбите в общия износ се свива до 2,1% от 5,67% година по-рано. Що се отнася до веригите на доставки, от компанията посочват, че не зависят пряко от доставки от Русия и Украйна и не очакват прекъсвания заради войната. Единственият риск от войната, който дружеството посочва, е от увеличение на цените, тъй като Русия произвежда около 5% от световното олово.
Консолидираните разходи на „Монбат“ към края на 2022 г. достигат 387,017 млн. лева в сравнение с 356,301 млн. лева към края на 2021 г., или се увеличават с 8,62%, над четири пъти по-бързо от продажбите.
Увеличението се определя от ръста на разходите за материали, които достигат 260,401 млн. лева към края на 2022 г. при 238,731 млн. лева към края на 2021 г., или са с 9,07% повече на годишна база.
Увеличават се и разходите по другите основни пера на дружеството – за външни услуги с 8,04%, а за персонал – с 6,53% до 45,148 млн. лева.
Дружеството приключва годината с печалба от дейността в размер на 9,467 млн. лева при 23,73 млн. лева година по-рано.
Печалбата след данъци възлиза на 7,449 млн. лева в сравнение с 20,111 млн. лева година по-рано.
Паричните средства на дружеството остават почти без промяна на ниво от малко над 9 млн. лева. Материалните запаси също са стабилни на ниво от над 104,6 млн. лева.
В последната година акциите на „Монбат“ поевтиняват с 22,5%, а пазарната оценка достига 169,26 млн. лева.
Свързани компании: