IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ж. Желязков: Групата „Елмарк“ работи по стратегия за експанзия в Европа

Дружеството планира скоро да търси капитал от инвеститорите, коментира главният изпълнителен директор

15:14 | 28.02.23 г.
Снимка: Елмарк Инвест
Снимка: Елмарк Инвест

В България произвеждаме от 2004 г. апаратура ниско напрежение – автоматични прекъсвачи, контактори, защити, от които зависи защитата на потребителите. От близо 6 години произвеждаме и индустриално осветление и улично осветление. Останалите продукти в нашето портфолио ги внасяме, съгласно определени технически параметри, от други фабрики по света под нашата търговска марка – от Китай, Италия, Турция, както и от България.

Фабриката и логистичният ни център са в Добрич. Разполагаме със собствени складови площи от 11 хил. кв.м. Политиката ни винаги е била това, което показваме в продуктовите ни каталози, да разполагаме с него на склад. Доставяме до всяка една точка на Балканите, Италия и Австрия със собствен транспорт, в рамките на 3 до 5 дни след поръчка от клиента. Вътре в самите държави ползваме локални логистични компании.

Т.е. фирмата е производител, логистична компания и дистрибутор едновременно, отделно поддържате и едни сериозни складови наличности. Това не увеличава ли разходите прекомерно?

- Да, разходите се увеличават, но се увеличават и приходите, а маржовете на печалба са много добри. Бизнесът е устойчив и няма изненади по всички нива.

С експанзията на компанията този контрол на отделните операции на всички нива не става ли все по-труден, тъй като е силно концентриран?

- Не, не ни е по-трудно, защото имаме изградена ERP система за контрол на всички процеси. Ние работим дигитално, всички наши клиенти работят в бизнес платформа, която е свързана с ERP системата, и това елиминира грешките. При пускане на поръчка клиентът вижда цялата информация в системата. Системата генерира проформа фактура, която клиентът получава буквално за секунди. Веднага се вижда и генерираният точен ден на доставка, вкл. товарителницата на местната логистична компания, която ще достави поръчката. Всичко е така организирано, че клиентът да не зависи пряко от наши служители и да се налага да говори с някого. Ако все пак се наложи разговор за техническа консултация, клиентите говорят със служители на местно ниво, на местния им език.

Споменахте за експанзията в Италия, Австрия и Германия. В кои други държави от 50-те, в които присъствате чрез дистрибутори, планирате директна експанзия?

- За 2025 г. планираме разширение в Нидерландия и Белгия, а за 2026 г. – във Франция и Испания. В тези държави експанзията не е чрез отваряне на складови площи, а в посока наемане на търговски мениджъри, които да обслужват клиенти и да търсят нови клиенти. Продажбите ще са директно от България. Така минимизираме рисковете от човешки фактори на местно ниво, както и разходите, а инвестираме в търговци, които ще обучим, за да ни носят бизнес.

За Западна Европа доставката от 3 до 5 дни е приемлива за клиентите. В България клиентите искат доставката да е осъществена на следващия ден.

Какъв е новият проект, за който планирате набиране на средства от инвеститорите, времето за неговото пускане на пазара и плановете за експанзия?

- Новият ни проект Home Finishing е свързан със строителния бранш от гледна точка на завършване на един обект. Той ще стартира през януари 2024 г. Ние комуникираме с много инсталатори, строим и наши обекти, и виждаме необходимост на пазара от нещо ново за крайния потребител, B2C клиент – физически лица и фирми. Създадохме марката Home Finishing, регистрирахме бранда, купихме и адресите homefinishing.bg и homefinishing.eu.

Изграждаме нова платформа за този проект, в която инвестираме няколкостотин хиляди евро. Тя ще предлага някои иновативни функции. Клиентът ще може да направи дизайн на своето пространство. Нашите продукти ще ги има в библиотека и клиентите ще могат да избират и нареждат продуктите, за да се прецени как ще изглеждат. Ще има и избор от готови проекти, тематични проекти. Във всеки един момент клиентът ще вижда колко ще му струва инвестицията, като купи избраните продукти.

По този начин искаме да облекчим крайните потребители и да им дадем възможност те сами, от домовете си, да придобият представа какво им е нужно за довършителните работи на техните пространства. Ние ще предлагаме не само „Елмарк“ стоките от част електро, а и останалите стоки, нужни за ВиК инсталация, климатизация и отопление, обзавеждане за бани, аксесоари, подови настилки, бои и мазилки, мебели, градинска мебел – всичко за завършването на един обект.

Клиентът, след като закупи нужните продукти и ние му ги доставим, ще му дадем възможност да избере и фирма за монтаж, ако има нужда от такъв. Ще създадем маркетплейс на инсталаторски фирми. Те сами ще си публикуват данните на платформата и клиентите ще могат да ги преглеждат и подбират съобразно техния рейтинг. Рейтингът ще се прави от клиентите, подобно на други платформи, например Booking.com. Ако инсталаторските фирми работят качествено, ние ще имаме възнаграждение за тях по нашата търговска логика, за да имат те още по-голям интерес да присъстват на платформата. Така ще създадем цялостна, комплексна услуга за клиентите – от дизайна, през доставката, до монтажа. Това е свободна ниша на пазара.

До края на тази година смятаме да пуснем и два физически такива обекта, подобни на онлайн проекта ни – във Варна на площ от 4600 кв.м и в Бургас от 3400 кв.м. Ще тестваме този формат и след оценка след някакъв период от време бихме открили и други обекти.

С кои пазари стартирате с платформата?

- България, като през 6 месеца ще я пускаме и на следващи дестинации – Румъния, Унгария, Хърватия, Сърбия и Гърция, т.е. пазарите, на които присъстваме в момента. Ще използваме и точките ни на продажба със служители по места, които да консултират клиентите.

Какво показват предварителните оценки на финансовите резултати за 2022 г.?

- Оборотът ни расте и достига приблизително 46 млн. лева на консолидирана база. Прогнозната печалба най-вероятно ще бъде същата като 2021 г. На 31.03.2023 г. ще оповестим неодитирания консолидиран финансов отчет за 2022 г. пред потенциални инвеститори на специално събитие.

Свързани компании:

Елмарк Инвест ЕАД(ELM)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:38 | 06.03.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още