„Корадо-България“ АД свива производството и продажбите на радиатори през 2022 г., вижда се от отчета на дружеството за четвъртото тримесечие, публикуван на сайта x3news.com.
Компанията посочва, че търсенето в момента е „замразено“ заради високите разходи за предприемачи и строителни компании. Турбулентното геополитическо развитие, периодичното завръщане на COVID-19, ръста на лихвите, енергийната криза, очакваното забавяне на поръчките ще имат своето негативно отражение както през 2022, така и през 2023 г., посочват още от компанията в съобщение.
Ръководството на групата смята, че ако търсенето остане толкова ниско, колкото през последните шест месеца, то не може да “изхрани” всички участници на пазара. Що се отнася до българското дъщерно дружество, ръководството му изразява увереност, че ще преодолее трудностите, от които икономиката на ЕС ще страда и през тази година, защото няма натрупани дългове към финансиращи институции, има възможност за свиване на разходите и поддържа оптимален оборотен капитал с предплатени задължения.
Компанията допълва, че има ликвидни и стабилни вземания, ниски запаси от готова продукция и силна суровинна база, така че да реагира на промените в обстановката.
Производство и продажби
През 2022 г. „Корадо-България“ е произвело общо 343 371 панелни радиатори с водно отопление, което е с 28,45% по-малко в сравнение с предходната година. Произведените тръбни отоплителни тела са 102 287, което е с 10,2% по-малко на годишна база.
Продадените радиатори за годината са 449 701 броя, което е с 25,15% по-малко в сравнение с предходната година.
Продажбите към края на декември възлизат на 55,516 млн. лева при 58,884 млн. лева година по-рано, което е с 5,71% по-малко на годишна база.
За последното тримесечие на 2022 г. продажбите достигат 9,303 млн. лева при 14,692 млн. лева през третото тримесечие и 17,212 млн. лева през първото тримесечие. Спадът е, съответно, с 36,67% и 45,95%. В сравнение с последното тримесечие на 2021 г., когато продажбите достигат 13,931 млн. лева, продажбите през последното тримесечие на 2022 г. намаляват с 33,22%.
Общите приходи на дружеството към края на декември 2022 г. са в размер на 57,438 млн. лева в сравнение с 59,057 млн. лева година по-рано, като намаляват с 2,74% на годишна база.
Спадът на продажбите определя и спадът на разходите
Общите разходи на „Корадо-България“ към края на декември 2022 г. са в размер на 52,569 млн. лева в сравнение с 53,766 млн. лева година по-рано, като намаляват с 2,22%.
Спадът на продажбите е определящ за свиването на разходите заради балансовата стойност на продадените активи и изменението на продукцията.
Намаление обаче се отчита и в разходите за персонал. В края на последната четвърт на 2022 г. те достигат 6,427 млн. лева (възнаграждения и осигуровки) в сравнение с 6,664 млн. лева към края на 2021 г., или са с 3,55% по-малко.
Свиването на продажбите и производството забавят и ръста на разходите за материали на предприятието. Годишното увеличение към края на декември в сравнение с края на декември 2021 г. е от малко над 1% до 42,094 млн. лева от 41,657 млн. лева.
Само за последното тримесечие на 2022 г. разходите за материали се свиват до 6,467 млн. лева при 11,27 млн. лева през третото тримесечие, 13,555 млн. лева през първото тримесечие и 10,043 млн. лева през последното тримесечие на 2021 г. Спадът за тримесечието е 42,6%, в сравнение с началото на 2022 г. е двоен, а на годишна база достига 35,6%.
Свиване на печалбата и засилване на подкрепата на компанията-майка
„Корадо-България“ приключва последното тримесечие на 2022 г. с печалба в размер на 4,558 млн. лева в сравнение с 4,759 млн. лева в края на последното тримесечие на 2021 г. Понижението е от 4,22%.
Нетният паричен поток от оперативна дейност на дружеството остава положителен към края на 2022 г., в размер на 1,394 млн. лева, но година по-рано е 2,116 млн. лева. Това представлява спад от 34,12%.
Нетният паричен поток от инвестиционна дейност има известно подобрение в сравнение с предходната година, но остава отрицателен, в размер на -420 хил. лева при -651 хил. лева година по-рано. Нетният паричен поток от финансова дейност също е отрицателен, в размер на -1,655 млн. лева, но е значително по-добър в сравнение с този от предходната година, -3,915 млн. лева. Разликата е заради заем от 2,347 млн. лева от компанията майка от Чехия.
Чешкото дружество остава основен купувач на продукцията на българското – за миналата година продажбите достигат над 46,9 млн. лева, или 84% от общите продажби.
В последната година акциите на „Корадо-България“ поевтиняват с почти 14%, а пазарната капитализация е малко под 81 млн. лева.
Свързани компании: