Когато нефтената платформа Deepwater Horizon се взриви в Мексиканския залив през 2010 г., предизвиквайки най-големия в историята петролен разлив в САЩ, всички погледи бяха насочени към британската компания BP Plc, извършваща добива. Но ВР не бе единствената в проекта. Тя имаше партньори – включително японската Mitsui & Co. с 10% дял.
Малко известно извън индустрията е, че Mitsui е част от група от пет японски компании, които инвестират в енергийни и суровинни проекти по света, разказва Хавиер Блас в материал за Bloomberg. Те са суровинното подразделение на Japan Inc. – съвременната, силно централизирана икономическа система на Япония, и имат интерес към всичко от въглищни мини в Австралия до петролни полета в Оман или житни силози в Канада. В продължение на години това бе един монотонен бизнес, към който малцина проявяваха интерес.
Но сега, благодарение на продължилия с години период на високи цени при суровините, японските трейдъри изстискват все повече кеш от когато и да е било от тези проекти, превръщайки се в едни от най-големите – макар и не под светлините на прожекторите – победители от инфлационния бум през 2022 г. Прибавете към това печалбата от покупката и продажба на суровини и нетните приходи стигат рекорд.
Тези японски трейдъри може и да са до голяма степен неизвестни, но един от основните им инвеститори – и бенефициенти – е доста популярен: Уорън Бъфет.
Оракулът от Омаха превърна двугодишния си залог върху компаниите, известни като "сого шоша" – компании за международна търговия – в злато, като наскоро увеличи дела си във всяка една от тях. Днес Бъфет е третият по големина акционер в Mitsui и водещ инвеститор в останалите Mitsubishi Corp., Itochu Corp., Sumitomo Corp. и Marubeni Corp. С някои различия и петте следват сходен бизнес модел: придобиват дял в проекти, свързани с природни суровини, търгуват стоките, които те произвеждат, и използват парите за постепенно диверсифициране.
Berkshire Hathaway Inc., инвестиционният гигант на Бъфет, за първи път разкри инвестиция в сого шоши през август 2020 г. с 5% дял във всяка на стойност общо 6 млрд. долара при тогавашните обменни курсове. Тези позиции нараснаха с повече от 50%, като се вземе предвид и обезценяването на йената спрямо долара. Преди два месеца Berkshire разкри, че е купила още дялове, с което делът е около 6,5%, или приблизително 12 млрд. долара при днешните валутни курсове. Комбинираната нетна печалба на петте водещи японски търговски компании е напът да достигне абсолютен връх през фискалната година, завършваща през март 2023 г. Графика: Bloomberg
Berkshire улучи идеалното време. Верен на своето мото да „се страхува, когато другите са алчни, и да е алчен, когато другите се страхуват“, Бъфет инвестира в сого шоши, след като други изоставиха компаниите заради дълъг период на стагниращи печалби и лошо пазарно представяне. Преди 2020 г. тяхната обща нетна печалба бе фиксирана на около 1,5 трлн. йени (11,2 млрд. долара) в продължение на повече от десетилетие и малцина очакваха обрат.
ESG тенденцията (за политиките по отношение на околната среда, социалните дейности и управленските практики) прибави ново препятствие пред традиционните инвеститори, тъй като сого шоша са с голямо присъствие при металургичните въглища, петрола и втечнения природен газ. А за тези, които не са обвързани с ESG принципите, мнозина през 2020 г. се притесняваха, че петролните проекти ще изостанат като активи и търсенето на изкопаеми горива ще стигне своя пик.
Това обаче бе илюзия. Covid пандемията само временно се отрази на енергийното потребление. Веднага щом икономиките отвориха отново, потреблението – и цените на суровините – нараснаха. Търсенето на въглища миналата година стигна до рекорден връх. Междувременно Европа побърза да замени руския газ с други източници на втечнено гориво (LNG) и въпреки слабия икономически растеж потреблението на петрол ще достигне рекорд тази година.
Това превърна сого шоша в машина за правене на пари. Точно преди Бъфет да инвестира, петте компании отчитат обща нетна печалба от 1,7 трлн. йени през годината до края на март 2020 г. През фискалната 2023 г., която завършва след малко повече от два месеца, компаниите дадоха сигнал инвеститорите да очакват нетна печалба от почти 3,9 трлн. йени. Голяма част от сумата се очаква да дойде от дялове във въглища, петрол, мед и LNG проекти.
Парите стигат до акционерите чрез рекордни дивиденти и значителни обратни изкупувания. Цените на акциите на Mitsubishi и Mitsui, двете най-печеливши от сога шоша компаниите, са се увеличили със съответно 100% и 130%, откакто Бъфет се включва през 2020 г.
Бъфет може и да е известен повече с успешните си сделки с американски компании сини чипове като Apple, Bank of America Corp и Coca-Cola. Но той изкарва много пари и от изкопаеми горива и суровини. Berkshire е най-големият акционер в Chevron, втората по големина американска петролна компания. Той също така притежава и Burlington Northern Santa Fe Railroad, която пренася с кораби американски въглища. Нейните подразделения за комунални услуги също така праизвеждат електричество от въглища и природен газ (както и все повече и от вятър).
Колко дълго Бъфет може да печели от японското си начинание за търговия със суровини? Цените на природния газ и петрола се свиват, но остават завишени според историческите стандарти. Цените на въглищата и медта остават близки до рекордните върхове. И обратно на много западни правителства Токио насърчава японските компании да се противопоставят на тенденцията за отлив на инвестиции от изкопаеми горива. Въпреки климатичните промени светът все още се нуждае от въглища, петрол и газ. Дори и не толкова значителни колкото през периода 2021-2023 г., предстоят още по-големи от средните печалби както за Бъфет, така и за сого шоша.