„АмонРа Енерджи“ АД е четвъртата компания, която изяви намерение да осъществи първично публично предлагане на акции на пазара за растеж BEAM на Българската фондова борса (БФБ) тази година. Дружеството търгува с оборудване за малки и средни соларни централи. То притежава и дъщерна компания, която инсталира фотоволтаични модули и системи по покриви на жилищни и промишлени сгради.
За пазара на фотоволтаични решения за домакинствата и малкия и среден бизнес и плановете за развитието на компанията разговаряме с изпълнителния ѝ директор д-р инж. Димитър Белелиев.
Д-р инж. Димитър Белелиев има близо 30-годишен опит като ръководител и инвеститор в енергетиката. От 2002 г. е председател на съвета на директорите на „Централна енергоремонтна база“ (ЦЕРБ) ЕАД, както и на други дружества от енергийния сектор. Участвал е в управлението на „Енергоремонт холдинг“ АД, „Енергоремонт Варна” АД и „Енергоремонт Русе” АД. През 2020 г. основава „АмонРа Енерджи“ АД – сертифициран център за доставка на продукти и предоставяне на решения за соларна енергетика. Завършил е Техническия университет в София, магистър по икономика със специалност „Енергиен бизнес“, от Университета по национално и световно стопанство (УНСС). Автор е на ред публикации по теми, свързани с енергийната сигурност.
- Г-н Белелиев, избрали сте труден момент за листване предвид икономическата и геополитическата ситуация по света, която се отразява негативно на пазарите. За какви сценарии при IPO-то се подготвя компанията?
Действително сега като че ли не е най-добрият момент за инвестиции, но бизнесът, към който ние сме се насочили, е в подем и така ще бъде поне следващите 8 години. Ние избираме да бъдем публична компания заради самата същност на публичността. Набирането на капитал е важно дотолкова, че да ни подсигури по-бързо развитие и по-голям пазарен дял в съседните на България държави.
- Целите се в максималния размер средства, които може да се наберат от пазар BEAM. Каква е минималната граница, при която ще считате предлагането за успешно?
Минималната сума, която сме заложили да наберем, е в размер на 2,480 млн. лева, както е заложено в проспекта.
Но отново искам да подчертая, че за нас не е толкова важно дали ще наберем максималната сума или 50% от нея, или минимума. Финансовите ни отчети позволяват да вземем капитал и от банка. И в момента при капитал на компанията 6 млн. лева ползваме банково финансиране в размер на 4 млн. лева под формата на овърдрафт. Също така ползваме отложено плащане с почти всички доставчици, с които работим, което те са съобразили с нашите финансови възможности.
Ние целим догодина да постигнем или поне да доближим 200 млн. лева оборот. С 10 млн. лева оборотно финансиране това няма как да стане. На първо място, искаме да тестваме пазара. Финансирането чрез набиране на акционерен капитал излиза по-скъпо от дълговото финансиране. В момента все още не е толкова трудно да се получи банково финансиране при изгодни условия, догодина вероятно ще стане по-сложно и по-скъпо. Компанията е печеливша, с добър кредитен рейтинг, другите дружвества в групата на „Централна енергоремонтна база“ (ЦЕРБ) също имат добро финансово здраве.
Чрез листването на борсата ние най-вече целим да станем още по-прозрачни за нашите клиенти, партньори и доставчици. Първо, никой не вярва, че в България може да има такава компания. Всички първо се обаждат, за да проверят дали имаме това, което търсят, после идват на място, за да се уверят, и след това ни превеждат парите. Партньорите ни не могат да повярват, че не работим с изчакване и всичко е налично веднага. Един инсталатор може да дойде при нас и да получи всичко – от панелите и инверторите до конструкции, кабели, консумативи и т.н. Освен това в търговията за малките централи се постигат и по-добри маржове. След покупката клиентите ни имат достъп до дистанционо консултиране и до физическо асистиране при инсталирането ако това е наложително. Това дава усещане за сигурност и надеждност на всичките над 400 инсталиращи компании, които работят с нас.
- За какво ще използвате средствата, които ще наберете?
В момента компанията е позиционирана в района на София. Искаме да направим собствена логистична база и в Стара Загора, с която да покриваме Източна България. Районът на Стара Загора е подходящ, защото имотите са на поносими цени, а има и технически грамотен персонал. Една част от средствата ще използваме за това.
Планираме и изграждане на логистичен център в Букурещ, тъй като от тази година работим и в Румъния. Очакванията са ни румънският пазар за нас да бъде два пъти по-голям от българския, а цялостно погледнат, сигурно е пет пъти по-голям от българския.
Останалите средства ще се използват като оборотни, за да можем винаги да поемаме целия обем поръчки с моментално налични решения. Именно в това е голямата добавена стойност в допълнение на изграденото доверие.
- Освен експанзията в Румъния, планирате ли навлизане и на други пазари?
Започнахме продажби в Северна Македония, Сърбия и Гърция – като цяло на Балканския полуостров. Догодина ще решаваме за присъствието ни в тези държави, за да оценим как точно ще се организира пазарът.
- Защо компанията избра точно този пазарен сегмент – малките соларни инсталации на покриви?
Аз съм в енергийния бизнес от 2000 г., когато се приватизира Централната енергоремонтна база. След това участвах и в приватизацията и управлението на „Енергоремонт Холдинг“, от което излязох през 2010 г.
До бизнеса с фотоволтаичните модули и други подобни продукти стигнах, след като преди години решихме да направим на нашата сграда покривна соларна инсталация от 1,5 мгвт (интервюто се състоя в Централна енергоремонтна база в София, където „АмонРа Енерджи“ помещаваше доскоро офиса и складовите си площи. Дружеството междувременно се мести в собствена база в Драгоман – бел. авт.). Това беше преди 4 години. Тогава се сблъсках с реалността – към бизнеса с покривните централи се подхожда изключително непрофесионално. Доста големи български фирми-инсталатори правят мащабни проекти на земя, но за по-малки проекти – за къщи, и средни проекти – за промишлени сгради, все още няма добра експертиза.
Това беше моментът, в който започнахме да се занимаваме с такъв тип инсталации. Преди четири години бизнесът беше на нула, никой не искаше да предприема такива инвестиции, защото цената на тока беше 90 лева. И като цяло идеята за икономия на енергия не беше на дневен ред. А сега всичко е различно. Цената е електроенергията е много висока, имаме и европейската Зелена сделка, която ще внесе още повече ентусиазъм в сектора до 2030 г.
За мен приоритет на държавата трябва да са точно малките и средни соларни централи, защото големите централи са много трудни за балансиране. Буквално разбиват системата за пренос и разпределение. Основните потребители в България са големите градове и най-вече София. Ако енергията се произвежда в Силистра, а трябва да бъде „докарана“ до София, някъде трябва да се направи балансирането и това води до огромни загуби. Технически правилното е енергията да се произвежда там, където се потребява.
Ние като общество не печелим, че се прави голяма инвестиция примерно във Силистра. Цената на тока няма да падне – тя се определя от европейските борси. В България в момента се произвежда два пъти повече енергия, отколкото се потребява, но цената не пада. Напротив. Цената за балансиране се повиши и се очаква още да нарасне, респ. цената на енергията за всички потребители също ще се повиши. Единственият печеливш е инвеститорът, който в общия случай даже не е българска компания.
Представете си всичките пари, които ще дадем за компенсации за електрическа енергия, ако се вложат във фотоволтаици за крайните потребители. Крайният потребител има директна полза от това и става съпричастен на целия процес като производител. Големи, промишлени фотоволтаични централи е по-подходящо да се правят в южните европейски държави като Испания и Гърция, където стабилността на слънцегреенето е по-голяма, отколкото в България.
Така влязохме в бизнеса и започнахме да правим инсталации, защото смятаме, че това е бъдещето, още повече, че се очаква финансиране и по линия на Плана за възстановяване и за подобряване на енергийната ефективност.
- Как успявате да подсигурите постоянна наличност от необходимите компоненти?
Опитът ни научи, че инсталирането и логистиката са два различни бизнес процеса. Инсталаторите имат едни потребности, които трудно могат да бъдат съвместени с организацията на логистиката. Така се роди „АмонРа Енерджи“ – фирма, която да се занимава предимно с логистика и търговия, с доставки на оборудване за малки и средни централи. Най-голямата доставка, която сме направили до момента, е за централа от 1,5 мгвт. Доставяме на малки и средни инсталатори, защото за тях логистиката е изключително тежко бреме, особено след COVID.
Ние също имаме компания, която се занимава с проектиране и инсталация – „ЦЕРБ Солар“. Въпреки че е 100% дъщерна на „Амон Ра Енерджи“, тя формира едва 2-3% от оборота на компанията.
- С какво Вашата компания би била привлекателна за инвеститорите, предвид че е и първата от сектора, която се листва на БФБ, и няма еталон за сравнение?
В дългосрочен план „АмонРа Енерджи“ ще е стабилна и печеливша компания. Очакваме инвестициите, направени от компанията, да се възвърнат до 3 години. Ние не сме рискова компания, която да експлодира и цената на акциите да се повиши неколкократно изведнъж поради разработването на някаква уникална идея. Идните две години ръстът ще е по-агресивен поради пазарната конюнктура, след което е по-вероятно доходността на бизнеса да е в рамките на 10-15% на годишна база.
Ние в момента сме единствената фирма в България от този ранг и е твърдо вероятно да останем единствена, защото вече сме набрали голяма скорост. Големите инсталаторски фирми не се интересуват от този бизнес – с малките и средни соларни централи, защото обслужването им е силно интензивен процес. Малките инсталатори пък са твърде малки и по-скоро не се очаква да пораснат на това ниво. Има подобни на нашата фирми в Западна Европа, например в Нидерландия и Германия. За тях пък нашият пазар е малък и ако те изобщо навлязат на българския и балканския пазар, това няма да се случи скоро. Ако ние направим добро позициониране, нашият пазар няма да бъде толкова интересен за други играчи.
- Споменахте, че очаквате да постигнете оборот от около 200 млн. лева догодина. Какво очаквате за тази година като резултат предвид данните за девтмесечиео и как прогнозирате, че ще се развива компанията в средносрочен план?
Оборотът за деветмесечието на „АмонРа Енерджи“ е около 37 млн. лева, а на дъщерната фирма „ЦЕРБ Солар“ е около 5 млн. лева. Сумарно – някъде малко над 42 млн. лева. Очаквам да минем границата от 50 млн. лева още тази година. В сравнение с миналата година оборотът ни се увеличава близо 5 пъти.
В момента румънският пазар заема малко под 10% от продажбите, 2-3% са за Северна Македония и Гърция. Там пазарът тепърва предстои да се развива. Все още има законови пречки за по-лесното присъединяване на малките потребители и все още няма субсидии – те ще започнат от догодина. Тогава ще се либерализира и режимът на присъединяване, което ще отпуши и инвестициите.
Българският пазар е силно бюрократичен. За нашата централа, с която започнах бизнеса, процедурите по узаконяване продължиха почти една година, а самият строеж - 1 месец. Това е, меко казано, неадекватно. В Нидерландия се попълва един формуляр в интернет и централата ти е законна. Потребителят нищо повече не го интересува, защото си е платил за тази услуга такса „присъединяване“.
Свързани компании: