Разходите за живот в Кайро са скочили толкова много, че охранителят Мустафа Гамал е изпратил жена си и едногодишната им дъщеря да живеят с родителите му в отдалечено от египетската столица село, за да спести пари. Той е останал да работи там, като споделя апартамента си с други млади хора и е спрял да купува месо.
„Цените на всичко са удвоени и нямам друга алтернатива“, коментира той пред АП.
Хора като Гамал в момента има по целия свят. Търговец на авточасти в Найроби, продавач на бебешки дрехи в Истанбул и вносител на вино в Манчестър, Англия, имат едно и също оплакване: поскъпващият щатски долар прави техните местни валути по-слаби и допринася за рязкото покачване на цените на ежедневните стоки и услуги.
Това усложнява финансовите затруднения във време, когато много семейства са изправени пред недостиг на храна и енергия.
„Силният долар влошава и без това лошата ситуация в развиващите се страни“, посочва Есуар Прасад, професор по търговска политика в университета Корнел. Много икономисти се тревожат, че рязкото покачване на долара увеличава вероятността от глобална рецесия през следващата година.
Обменният курс на долара се е повишил с 18% тази година и миналия месец американската валута достигна 20-годишен връх, според бенчмарка ICE U.S. Dollar Index, който измерва стойността на долара спрямо кошница от ключови валути.
Причините за поскъпването на долара на валутните пазари не са мистерия. За да се бори с растящата инфлация в САЩ, Федералният резерв повиши референтния си краткосрочен лихвен процент пет пъти тази година и сигнализира за вероятни нови увеличения. Това доведе до по-високи лихвени проценти по държавните и корпоративни облигации на САЩ, което привлича инвеститорите.
Повечето други валути са много по-слаби в сравнение с долара, особено в бедните страни. Индийската рупия е поевтиняла с близо 10% тази година спрямо зелените пари, египетската лира - с 20%, а турската лира - с 28%.
Джелал Калели, на 60 години, продава дрехи за бебета и чанти за пелени в Истанбул. Тъй като той се нуждае от повече лири, за да купи вносни ципове и хастари на цени в долари, той трябва да повиши цените за турските клиенти, които и без това се затрудняват да му плащат. „Чакаме следващата година и ще преценим съобразно нашите финанси как да се свием. Нищо друго не можем да направим“, казва той.
Богатите държави не са имунизирани. В Европа, която вече се накланя към рецесия заради скъпата енергия, едно евро вече струва по-малко от 1 долар за първи път от 20 години, а британският паунд се срина с 18% спрямо предходната година. Паундът наскоро флиртува с паритета на долара, след като новият министър-председател на Великобритания Лиз Тръс обяви огромни намаления на данъците, които разтърсиха финансовите пазари и доведоха до отстраняването на нейния министър на финансите.
Обикновено държавите биха могли да извлекат известна полза от падащите валути, защото това прави техните продукти по-евтини и по-конкурентоспособни в чужбина. В момента обаче печалбите от износа са заглушени, защото икономическият растеж се забавя почти навсякъде.
Скъпият долар причинява проблеми по света по два механизма: оскъпява вноса от други страни и притиска компаниите, потребителите и правителствата, които са взели заеми в долари. За погасяването им е необходима повече местна валута за конвертиране в долари и осъществяване на плащания.
Скъпият долар освен това принуждава централните банки в други страни да повишават лихвените проценти, за да се опитат да подкрепят своите валути и да попречат на отлива на инвестиции. Това обаче също отслабва растежа и повишава безработицата.
„Поскъпването на долара е лоша новина за световната икономика“, казва Ариан Къртис от Capital Economics. „Това е още една причина, поради която очакваме световната икономика да изпадне в рецесия през следващата година“, допълва икономистът.
В беден квартал на Найроби, известен с множеството автосервизи и продажбата на авточасти, фирмите изпитват трудности, а клиентите са недоволни. След като стойността на кенийския шилинг падна с 6% тази година, цените на горивото и вносните резервни части се покачват толкова много, че някои хора избират да зарежат колите си и да използват обществен транспорт.
Поевтиняващите валути са причинявали икономически щети много пъти в миналото. По време на азиатската финансова криза от края на 90-те години например индонезийските компании, които бяха взели големи заеми в долари по време на бума, фалираха, когато индонезийската рупия се срина спрямо долара. Няколко години по-рано резкия спад на песото причини подобни щети в Мексико.
Покачващият се долар през 2022 г. обаче е изключително болезнен. Това допринася за глобалния инфлационен натиск във време, когато цените вече бяха високи. Смущенията на енергийните и селскостопанските пазари, причинени от войната в Украйна, увеличиха ограниченията на доставките, произтичащи от рецесията и възстановяването от пандемията.
В Манила Реймънд Манаог, 29-годишен шофьор на колоритен минибус, се оплаква, че инфлацията - и особено растящата цена на дизела, го принуждава да работи повече, за да се издържа. „Какво трябва да правим, за да спечелим достатъчно за ежедневните си разходи. Ако преди пътувахме по нашите маршрути 5 пъти, сега го правим 6 пъти“, посочва той.
В индийската столица Ню Делхи Равиндра Мехта процъфтява от десетилетия като брокер на американските износители на бадеми и шамфъстък. Рекордният спад на рупията обаче, в допълнение към по-високите разходи за суровина и доставки, прави ядките много по-скъпи за индийските потребители. През август Индия е внесла 400 контейнера бадеми в сравнение с 1250 контейнера година по-рано, казва Мехта. „Ако потребителят не купува, това засяга цялата верига на доставки, включително хора като мен“, допълва той.
Kingsland Drinks, една от най-големите бутилиращи компании на вино в Обединеното кралство, вече беше притиснат от по-високите разходи за транспортни контейнери, бутилки, капачки и енергия. Сега рязкото поскъпване на долара повишава цената на виното, което компанията купува от САЩ, Чили и Аржентина.
Kingsland компенсира част от валутните си разходи, като сключи договори за закупуване на долари на фиксирана цена. В един момент този хедж се изчерпва и всички се сблъскват с реалността, което означава, че клиентите на компанията ще трябва да плащат повече за любимото си вино.