Печалбата на „Градус“ АД за първото тримесечие се свива два пъти в сравнение с първото тримесечие на 2021 г., но поради промяна в подхода за отчитане на приходите от финансирания, а не поради промяна в бизнеса.
Нетната печалба на „Градус“ за периода възлиза на 6,711 млн. лева при 13,794 млн. лева година по-рано, което е двойно по-малко, показва отчетът на дружеството, публикуван чрез "Българска фондова борса" АД.
Намалението идва от по-малкото приходи от финансирания (субсидии от държавата, основно за хуманно отглеждане на кокошки, т. нар. "щастливи кокошки"). Те са с 6,25 млн. лв. по-малко и са 3,99 млн. лв. спрямо миналогодишните 10,3 млн. лв. От "Градус" съобщиха за Investor.bg, че "през отчетния период е настъпила промяна в подхода при признаване на приходите от финансирания. През текущата 2022 г. те се признават равномерно в годината, а не наведнъж - при фактическото им получаване. Признати като приходи през първото тримесечие на 2022 г. са 1/4 от очакваните за годината 11,740 млн. лв. приходи от финансирания".
Приходите от дейността на компанията се понижават до 35,552 млн. лева към края на март т.г. в сравнение с 38,144 млн. лева към края на март 2021 г., или с близо 7% на годишна база. Понижението се определя от резкия спад на приходите на стоки до 201 хил. лева от почти 8,2 млн. лева година по-рано. Приходите от продажба на продукция обаче се увеличават до 34,61 млн. лева от 29,1 млн. лева, или с 19% на годишна база.
Общите приходи на дружеството са за 39,6 млн. лева за периода при 48,5 млн. лева година по-рано, или с малко над 18% по-малко на годишна база.
Приходите от вътрешния пазар на „Градус“ се понижават с 18% на годишна база, а от европейския пазар се свиват със 7% на годишна база. Нарастват обаче приходите от трети страни – с 34% на годишна база. Те обаче са с малък относителен дял в общите приходи и не успяват да компенсират понижението дори само от България.
Интересното е, че през първото тримесечие от сегмента „Разплодни яйца“ компанията вече получава половината си приходи. Делът на приходите от продажба на месо и месни продукти отстъпва до 49%. Останалият 1% приходи се формират от продажби на зърно, които се свиват силно на годишна база.
Разходите на дружеството през първото тримесечие намаляват в сравнение с първото тримесечие на 2021 г., но това не успява да компенсира спада на приходите и се отразява и на печалбата.
Общите разходи на „Градус“ към края на март са за 32,1 млн. лева при 33,057 млн. лева година по-рано, или с 3%. Спадът се определя основно от балансовата стойност на продадените стоки.
Същевременно разходите за суровини и материали на компанията нарастват с 45,55% спрямо същия период през 2021 г. до 27,67 млн. лева от 19,011 млн. лева основно поради поскъпването на електроенергията и покачване на цените на суровините за производство на фуражи.
Увеличават се и разходите за външни услуги и за персонал, както и за амортизации.
В последната година акциите на дружеството поевтиняват с малко над 8%, а пазарната оценка достига над 321,5 млн. лева.
Свързани компании: