В България има около 2,070 млн. кв. м. активно търгувана офисна площ, като около 14% от тях са свободни площи, а ценовите нива варират между 12 и 18 евро на кв./м. Това каза изпълнителният директор на Avison Young Bulgaria Антон Славчев в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria. Консултантската компания представи данни за развитие на пазара на офис площи в София през втората половина на 2024 г.
Според него трябва да говорим за нова реалност в сектора, като през 2024 г. около 110 000 кв. метра са новонаетите офиси, като ориентировъчно около 112 000 кв. метра площи са удължени договорите, което означава, че сделките в страната са върху около 225 000 кв. метра.
По думите му фирмите наемат нови офисни площи, но намалява броят на тези, които продължават или предоговарят договорите си.
Ние сме стабилен, но по-скоро по-слаб пазар, отколкото преди 10 години, каза Славчев, като посочи, че преди сключваните сделки са били за около 300 000 кв. м годишно, докато сега са около 220 000 кв. м.
В САЩ и Канада има 67-70% запълване на офис площите спрямо нивата им от преди пандемията, каза още Славчев.
Предлагането на нови офис площи също е ограничено. През 2024 г. са построени около 60 000 квадратни метра нови офис площи, докато през последните 15 години този показател варира между 20 000 и 220 000 квадратни метра, със средно ниво около 95 000 квадратни метра.
Търсенето на офис площи е почти двойно спрямо новото строителство, което означава, че се запълват съществуващи сгради.
„Това е новата реалност – по-малко търсене и съответно по-малко предлагане. Това води до балансирани проценти на незаетите площи“, каза Славчев.
Той обясни, че един от факторите за наем на офис сграда е локацията, но значение имат и възможностите за социализиране – сградите трябва да предложат повече от добра локация в ситуацията на хибриден модел на работа. По думите му много от новите проекти гледат какви са новите тенденции в офисите и залагат на допълнителни неща, които хората да използват в обедната си почивка. Славчев обаче посочи, че съществуващите офис площи трудно се адаптират към новите нужди поради липса на необходимите технологии.
„Инвестирането в такъв конкурентен пазар като офисния не е предпочитано от инвеститорите. Това е малко или много като автомобилния бизнес – имаме стари коли, имаме и нови коли. В даден момент старите спират да се карат“, каза той.
„С тенденцията на хибридна работа и геополитическа нестабилност инвеститорите предпочитат да гледат към други алтернативи, отколкото към този пазар. Това от една страна е добре, защото много спекуланти изпадат от него“, каза още Славчев.
По думите му влизането на България в еврозоната и успокояването на геополитическото напрежение могат да доведат до привличането на нови чуждестранни инвеститори. В последните години виждаме основно местни инвеститори на този пазар, каза Славчев. Изкуственият интелект също влияе върху пазара, смята още той.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „В развитие“ може да гледате тук.