Булевард "Витоша" в София е сред най-достъпните във финансово отношение централни улици и булеварди в големите градове в Европа и света за наем на магазин. Централният булевард в столицата остава на 41-во място сред най-скъпите търговски улици в света в 34-ото издание на класацията Main Streets Across the World 2024 на консултантската компания Cushman & Wakefield, която обхваща общо 49 търговски улици и булеварди.
Средният наем на бул. „Витоша“ достига 684 евро на кв. м на година, което е ръст с 6% спрямо същия период на миналата година.
Улица в Милано детронира Пето авеню в Ню Йорк
В отделна класация на най-скъпите търговски улици и булеварди в Европа бул. „Витоша“ също запазва 51-то си място от миналата година сред общо 57 улици и булеварди, включени в класацията. Само търговски улици и булеварди в Братислава, Лимасол, Вилнюс, Рига, Талин и Скопие предлагат по-достъпни наеми на магазини от столичния булевард.
В световен мащаб „Виа Монтенаполеоне“ в Милано изпревари Пето авеню в Ню Йорк като най-скъпата търговска улица в света, като за първи път в историята на класацията търговска дестинация в Европа излиза на първо място. Това се дължи на силния ръст на наемите на италианската улица, който надхвърля 30% през последните две години. Тя е получила допълнителна подкрепа и от поскъпването на еврото спрямо долара тази година.
Наемът на магазин на „Виа Монтенаполеоне“ достига 20 хил. евро на кв. м на година, което е ръст с 11% на годишна база. В същото време наемът на квадратен метър търговска площ на Пето авеню в Ню Йорк е останал непроменен спрямо миналата година на ниво от 19 537 евро на кв. м на година. На трето място в световната класация е „Ню Бонд Стрийт“ в Лондон със среден наем на магазин от 17 210 евро на кв. м на година, което е повишение с 13% спрямо 2023 г.
Главната търговска улица в Хонконг и бул. „Шанз-Елизе“ в Париж допълват топ пет със среден годишен наем на квадрат от съответно 15 697 евро и 12 519 евро. Той е нараснал съответно със 7% и 10% на годишна база.
Улица „Гинза“ в Токио, „Банхофщрасе“ в Цюрих, „Пит стрийт мол“ в Сидни, „Мьонгдонг“ в Сеул и „Колмаркт“ във Виена намират място в десетката на най-скъпите търговски улици в света.
Над половината от локациите отчитат по-високи наеми спрямо нивата преди пандемията
В глобално изражение наемите на включените в класацията 138 локации са преминали още един праг и вече са средно с близо 6% над нивата отпреди пандемията благодарение на силния ръст от над 4,4% на годишна база към края на третото тримесечие на 2024 г. спрямо същия период на миналата година. 52% от локациите вече са над нивата преди пандемията, а 48 на сто все още не са се възстановили напълно.
57%, или 79 от локациите в света, са отчели ръст на наемите за деветмесечието на тази година, а само 14 на сто, или 19 локации, са регистрирали спад. В останалите 29%, или 40 търговски улици и булеварди, наемите са останали непроменени на годишна база.
Северна и Южна Америка остават най-силно представящият се регион благодарение на силното поскъпване на наемите в САЩ с почти 11% на годишна база. За сметка на това ръстът на наемите в Европа и Азиатско-Тихоокеанския регион се е забавил до съответно 3,5% и 3,1% спрямо съответно 4,2 на сто и 5,3 на сто предходната година.
Ожесточена конкуренция за ограничените свободни площи
Водещите търговски дестинации в света привличат силно търсене, докато предлагането остава ограничено дори на иначе предизвикателния пазар на търговски площи, коментира Робърт Травърс, ръководител на търговските площи за Европа, Близкия изток и Африка в Cushman & Wakefield.
Луксозните и масовите марки „засилват вниманието си върху физическите си магазини на топ локациите, тъй като конкуренцията за вниманието на потребителите увеличава необходимостта от изключителни преживявания по време на пазаруване и показване на продуктите“, допълва той. Свободните площи са „изключително ограничени“, което води до силен ръст на наемите.
През април компанията-майка на Gucci, Kering, придоби сграда на „Виа Монтенаполеоне“ в Милано за 1,3 млрд. евро от филиал на Blackstone. Chanel и Gucci отвориха нови локации на същата улица и миналата година. Свои обекти там имат и други луксозни марки като Hermès, Versace, Cartier, Bottega Veneta и Celine.
Развитията отразяват по-широкия бум на луксозния туризъм в Милано, където се провежда една от големите модни седмици в света, както и събитието Design Week, посветено на мебелите и интериорния дизайн.
Много от хората с високо нетно богатство се установяват в града, привлечени от опростените правила за миграция и щедрите данъчни стимули, показа доклад от тази година на компанията Henley & Partners, която съдейства на богати хора да мигрират.